twitter share facebook share ۱۳۹۵ بهمن ۲۱ 1639

جمعیت‌ها و انجمن‌های شیعه در آلمان خود را در معرض خطر فزاینده حملات اسلام‌گرایان افراطی می‌بینند. آن‌ها می‌گویند گرایشات سلفی رشد زیادی کرده است.

داوود نظیری‌زاده، عضو هیات مدیره اسلامی انجمن گروه‌های شیعه در آلمان به آژانس خبری آلمان گفته است: «در برخی انجمن‌های ما این نگرانی رو به افزایش است که مساجد و دفاتر ما هدف حملات نئو سلفی‌ها قرار گیرد

برخی از انجمن‌ها به همین دلیل در مقابل دفاتر خود ماموران امنیتی گذاشته‌اند و برخی کیف‌ها و ساک‌های مراجعین را بازرسی می‌کنند.

در آلمان نزدیک به پنج میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که اکثریت آن‌ها سنی مذهب هستند و ترک‌تبارند. جمعیت مسلمانان شیعه تنها ۱۰ درصد است که عمدتا از ایران، افغانستان یا عراق آمده‌اند.

اکتبر سال گذشته سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان از افزایش فعالیت ‌و ماموریت گروه‌های سلفی در داخل این کشور خبر داد و گفت که عربستان سعودی، کویت و قطر جزو کشورهای حامی این گروه‌ها هستند.

در این گزارش نام سه سازمان آمده بود: «انجمن احیای میراث اسلامی» از کویت، «بنیاد خیریه شیخ عید» از قطر و «اتحادیه جهانی عرب» از عربستان سعودی.

این سرویس در گزارش خود ضمن اعلام این خبر گفت که این گروه‌ها ماموریت‌های ویژه‌‌ای را در راستای فعالیت‌های خود در آلمان و اروپا انجام می‌دهند؛ از جمله فرستادن امام جماعت و نیز کمک‌های مالی برای مساجد.

به عنوان مثال در یک مورد انجمن احیای میراث اسلامی کوشیده است از طریق یک بنگاه معاملات ملکی در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان یک مرکز سلفی احداث کند. بدین منظور زمینی به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع خریداری شده بود ولی پلیس جلوی احداث آن را گرفته است. فعالیت‌های این بنیاد به دلیل اتهام حمایت از تروریسم از سال ۲۰۰۸ در آمریکا ممنوع شده است.

نه فقط اقلیت شیعه در آلمان، که دولت نیز نگران افزایش تعداد سلفی‌‌های ساکن در آلمان است. شمار آن‌ها در گزارش سرویس اطلاعات برون مرزی آلمان تا پایان سال گذشته ۹۲۰۰ نفر برآورد شده است. گفته می‌شود از این عده ۵۰۰ اسلام‌گرای افراطی آماده دست زدن به اقدامات خشونت‌بار هستند.

دولت آلمان تا کنون بارها از عربستان سعودی خواسته است تا دست از حمایت اسلام‌گرایان تندرو در آلمان بردارد. در این مورد به دولت ریاض یادآوری شده که فعالیت‌های مذهبی باید مستقل از دولت‌ها باشند. اما سازمان‌های اطلاعاتی آلمان شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد این سازمان‌ها وابسته به دولت‌های خود هستند.

در مورد عربستان سعودی گفته شده که ظاهرا ماموریت‌های بین‌المللی دینی و مذهبی بخشی از سیاست خارجی این کشور است.

*دویچه وله

 

نظر شما