twitter share facebook share ۱۳۹۶ خرداد ۰۳ 736

5 کشته در حمله نیروهای امنیتی بحرین به تجمع شیعیان

حمله نیروهای امنیتی بحرین به تجمع شیعیان دست کم۵ کشته به جا گذاشت.

همچنین وزارت کشور بحرین از دستگیری ۲۸۶ نفر از معترضان خبر داد.

معترضان بحرینی که از شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین حمایت می‌کنند در اعتراض به حکم زندان او در برابر منزل این روحانی بلندپایه در روستای دراز، زادگاهش تحصن کردند. نیروهای امنیتی بحرین به تجمع معترضان یورش بردند و به سوی آنها تیراندازی کردند.

گروه‌های حقوق بشری از حمله به این تجمع و سرکوب مخالفان انتقاد کرده‌اند.

یش از ۱۵۰ نماینده مجلس ایران نیز در بیانیه‌ای آنچه را که آن‌ها اقدام‌ها نابخردانه حکومت بحرین خواندند محکوم کردند و خواهان آن شدند تا دولت ایران تمام راهکارهای لازم را برای حمایت از مردم بحرین جهت برآوردن مطالبات مشروع آنها را بررسی کند .

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود حمله به معترضان بحرین را اولین نتیجه ملموس گرم گرفتن ترامپ با مستبدان ریاض دانست. اشاره او به سفر اخیر رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و عقد قراردادهای صدها میلیارد دلاری با این کشور بود.

ترامپ در این سفر در ریاض با پادشاه بحرین هم دیدار کرد و گفت در دولت او روابط با بحرین گسترش خواهد یافت.

شیخ قاسم، روحانی بحرینی به جرم فساد به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت صد هزار دینار بحرین معادل ۲۶۵ هزار دلار آمریکا محکوم شده است. دادگاه او را به دلیل واهی پولشویی وجمع آوری پول از راه‌های غیر قانونی مجرم شناخت.

ژوئن سال پیش وزارت کشور بحرین حق شهروندی را از او سلب کرد و شیخ قاسم را متهم کرد که از جایگاه خود برای تشویق خشونت استفاده می‌کند.

احتمال اخراج شیخ قاسم ازبحرین باعث تحصن در برابر خانه او شد. اما دیروز پلیس با پراکنده کردن معترضان، دسترسی به خانه او را محدود ساخت و ایشان را در حصر خانگی قرار داد.

نظر شما