به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی و خالد حمیدان، رئیس سازمان اطلاعات این کشور به صورت مخفیانه به تل‌آویو سفر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، محتوای نامه امنیتی مهمی که هفته گذشته سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه طی سفری سرزده به تهران، به حسن روحانی رئیس جمهور ایران تحویل داده بود، مربوط به جزئیات همین سفر بوده است.

 در ادامه این گزارش آمده است که نامه مهم و محرمانه‌ای که شایگو به تهران منتقل کرد، مربوط به عملیات مشترک عربستان و اسرائیل بوده است که می‌تواند برای سوریه و لبنان خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

این خبرگزاری خاطر نشان کرده است که جبیر و حمیدی در جریان سفر به اسرائیل با مقامات این کشور و در رأس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوسی کوهین، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) دیدار کردند.

 خبرگزاری اسپوتینک همچنین اعلام کرد که مهمترین مساله در سفر جبیر به تل‌آویو، درخواست از رژیم صهیونیستی برای مداخله نظامی در جنوب سوریه به منظور اعمال فشار به دولت این کشور است.

در همین راستا، پایگاه لبنانی «خبر پرس» از سفر یک هیأت بلندپایه اسرائیلی به ریاض، پایتخت عربستان خبر داده است. این پایگاه خبری به زمان انجام این دیدار اشاره‌ای نکرده است.

این در حالی است که رسانه‌های غربی بارها از وجود هماهنگی بی‌سابقه بین رژیم سعودی و رژیم اسرائیل خبر داده‌اند.

از طرفی شبکه ده اسرائیل به نقل از تسبی یحزکلی، کارشناس امور عربی این شبکه با تأیید خبر دیدار هیأت اسرائیلی از ریاض اعلام کرد سعودی‌ها دیرزمانی است که تلاش دارند دیدارهایشان با مقامات اسرائیلی‌ در خفا صورت گیرد ولی اکنون در دوره ملک سلمان، اطرافیان وی هیچ ابایی از فاش شدن این دیدارها و در حاشیه قرار گرفتن مسأله فلسطین ندارند.

 وی افزود سعودی‌ها خواهان این هستند که اسرائیل در موضوعات متعلق به توافقات با ایران در سطح بین الملل نقشی داشته باشد و این امر، گرمیِ روابط این دو رژیم را در پی داشته است. وی همچنین گفت منافع مشترک، اسرائیل را به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نزدیک کرده است.

پیش از این نیز موشه یعلون، وزیر امور نظامی اسرائیل دربارۀ ارتباط دوستانه اسرائیل با کشورهای عرب گفته بود: « کشورهای عرب، ایران و اخوان المسلمین را دشمن خود می‌دانند... ایران دشمن ما و رژیم‌های عرب سنی است. کشورهای عرب به طور آشکار با اسرائیلی‌ها دست نمی‌دهند، اما ما پشت درهای بسته دیدار می‌کنیم.»

دیروز نیز عادل جبیر وزیر خارجه عربستان ضمن متهم کردن روسیه و نظام سوریه به نقض آتش‌بس، اعلام کرد که مذاکرات با ائتلاف آمریکا درباره مداخله زمینی در سوریه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم پایبندی به آتش‌بس ما گزینه‌های دیگری داریم. همانطور که جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که طرح دیگری به نام طرح ب وجود دارد.

او مدعی شد: حل بحران سوریه بدون بشار اسد، رئیس جمهور این کشور ممکن است. اختلافی بر سر این مساله وجود ندارد. سؤال این است که آیا اسد براساس یک راهکار مسالمت آمیز که بهترین و سریع‌ترین است از قدرت کنار می‌رود یا از طریق راهکار نظامی. مساله به خود وی بازمی‌گردد اما منطق واضح است و این گزینه‌ها پیش روی وی است.

اما نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به این اظهارات پاسخ داده، تاکید کرد که اظهارات مقامات عربستانی درباره طرح ب در صورت شکست آتش بس در سوریه با همه قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد.

میخائیل بوگدانف گفت: در مورد راهکار مقابله در صورت بروز هرگونه نقض آتش بس در سوریه توافق کرده‌ایم. همچنین نظامیان روسیه با همتایان آمریکایی خود در این موضوع ارتباط دارند. علاوه بر این وزارت دفاع روسیه کنفرانس‌های مطبوعاتی هر روزه‌ای را در این خصوص برگزار می‌کند. در تمامی سطوح گفتیم که طرح ب وجود ندارد و همه ما باید آنچه را در موردش توافق کردیم به اجرا بگذاریم.

 

نظر شما