شاهزاده ترکی الفیصل وزیر اطلاعات پیشین و سفیر اسبق عربستان در واشنگتن در مقاله‌ای که روز دوشنبه در روزنامه‌های سعودی منتشر شد، از اظهارات اوباما که در تاریخ 20 اسفند در نشریه «آتلانتیک» منتشر شد، انتقاد کرد.

ترکی الفیصل گفت: «شما (اوباما) ما را به دامن زدن به اختلافات در سوریه، یمن و عراق متهم می‌کنید. شما با طرح این موضوع که ما جهان را با ایران، کشوری که خود شما آن را به عنوان حامی تروریسم عنوان می‌کنید، سهیم شویم، نمک بر زخم ما می‌پاشید  و اوضاع را پیچیده تر می کنید

سفیر اسبق عربستان در امریکا، در ادامه به نقش عربستان در آموزش و حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه و حمایت از تشکیل ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش، پشتیبانی مالی، نظامی و سیاسی از دولت مستعفی یمن و تأمین مالی مرکز مبارزه با تروریسم سازمان ملل و پذیرش سه هزار شهروند امریکایی با پرداخت دستمزدهای گزاف برای فعالیت در شرکتها و بخش های صنعتی عربستان اشاره کرد و از اینکه امریکا دوستی هشتاد ساله با عربستان را با تمایل به سمت ایران عوض کرده است، انتقاد کرد.

او در این باره گفت: «آیا اوباما تا این اندازه روی ایران حساب می‌کند که دوستی مستمر 80 ساله پادشاهی عربستان با امریکا را با ایران که امریکا را بزرگترین دشمن خود می‌نامد و به تسلیح، تامین مالی و حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب در جهان عرب و اسلام ادامه می‌دهد، مقایسه می‌کند

اظهارات ترکی الفیصل در حالی مطرح شد که اوباما در مصاحبه اخیر خود  با متهم کردن ریاض به «فرصت طلبی»، تأکید کرده بود عربستان سعودی باید یاد بگیرد چگونه در منطقه با ایران «سهیم» شود.

اوباما تصریح کرد برخی از متحدان امریکا در خلیج فارس و همچنین در اروپا، «فرصت‌ طلبانی» بوده‌اند که به کشاندن پای امریکا به نزاع‌های فرقه‌ای ویران‌کننده علاقه‌مند هستند، نزاع‌هایی که گاهی اوقات به حوزه منافع امریکا ارتباطی ندارند.

رئیس جمهوری امریکا همچنین افزود عربستان «نیاز دارد تا راهی مؤثر برای سهیم شدن در منطقه (پیرامونی خود) و ایجاد نوعی صلح سرد بیابد

یک روز پس از این اظهارات تند اوباما، جان کری وزیر خارجه امریکا برای دیدار و دلجویی از مقامات عالی رتبه عربستان، به ریاض سفر کرد.

 *پرس تی وی

نظر شما