برلین؛ آماده گفتگو با بشار اسد است

به گزارش خبرنگار ایرنا از برلین، «ساوسان چبلی» سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان این خبر را در کنفرانسی مطبوعاتی، پس از نشست هفتگی هیات دولت این کشور اعلام کرد و افزود: اگر بخواهیم راهی برای برون رفت از بحران سوریه بیابیم، قطعا با اسد گفتگو خواهیم کرد. چبلی تصریح کرد: اسد و دولتش در راستای این تلاش ها ایفای نقش خواهند داشت، زیرا راه حلی جز این وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان گفت: برلین هیچ تجویزی برای باقی ماندن اسد در قدرت یا ترک آن ندارد و تصمیم در این باره را به مردم سوریه واگذار می کند. وی اشاره کرد: توافق هسته ای وین (میان ایران و گروه 5+1) فرصتی را برای گردآوردن همه طرف ها پای میز مذاکره با هدف خروج از بحران سوریه فراهم کرده است.

یک روز پیش «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان، خواستار شروع دور جدیدی از گفت وگوهای بین المللی درباره حل سیاسی بحران سوریه شد. اشتاین مایر پس ازدیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در برلین، تلاش های جدید دیپلماتیک برای حل بحران سوریه را خواستار شد. گفته می شود، اشتاین مایر و لاوروف در دیداری که در حاشیه نشست اوکراین در برلین داشتند، با ایجاد یک گروه جدید تماس سوریه موافقت کردند.
«یعقوب الحلو» هماهنگ کننده دایم سازمان ملل درامور بشردوستانه سوریه، روز شنبه درگفت وگو با خبرگزاری رویترز با بیان این که از آغاز سال 2015 تاکنون حدود یک میلیون سوری آواره شدند، گفت: اگر جنگ در سوریه به همین منوال ادامه یابد، یک میلیون نفر دیگر به شمار آوارگان اضافه خواهد شد.
این مقام سازمان ملل با اشاره به راه اندازی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در پایان جنگ جهانی دوم، پیش بینی کرد که با ادامه جنگ سوریه، اروپا در ارتباط با پناهجویان با وضعیتی مشابه سال 1950 روبه رو خواهد شد. آلمان یکی از کشورهایی است که سیل پناهندگان به سوی آن روانه شده اند؛ امری که به گفته برخی کارشناسان، کشورهای اروپایی را به منظور دور ماندن از تبعات این بحران برای یافتن راه حل خروج از بحران سوریه به تکاپو انداخته است. 

نظر شما