محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و جان کری همتای امریکایی‌اش برای اولین بار پس از اتمام مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، دیدار کردند.

ظریف پیش از ملاقت با کری در جمع خبرنگاران گفت: «اولویت وی برای این ملاقات بحث درباره اجرای توافق 23 تیر است که براساس آن ایران با اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه انرژی هسته‌ای خود در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی موافقت کرد.» 

وی تصریح کرد: «این اولویت من بود اما شرایط در منطقه و تحولات تاسف بار هفته اخیر در عربستان سعودی فاجعه بود» و این تحولات نیازمند بررسی در صحنه بین المللی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «به این هفته به عنوان فرصتی اساسی برای ایفای نقش مهم از سوی شماری از کشورها در مسیر حل و فصل برخی از دشوارترین مسائل خاورمیانه می‌نگرم.» کری گفت: «نیازمند دستیابی به صلح و راهی به جلو در سوریه و در منطقه هستیم. فکر می‌کنم این هفته از طریق این مذاکرات، فرصت‌هایی برای پیشرفت» به وجود خواهد آمد.

وندی شرمن معاون کری در امور سیاسی روز جمعه گفته بود، ظریف و کری در این دیدار درباره بحران سوریه و برخی موضوعات منطقه‌ای گفتگو خواهند کرد.

شرمن گفت دو طرف در این دیدار درباره روند اجرای توافق اتمی که در تاریخ 23 تیر میان ایران و گروه 1+5 متشکل از امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین بعلاوه آلمان در وین پایتخت اتریش حاصل شد، گفتگو می‌کنند.

نظر شما