نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در دفتر مطالعات سیاسی و امور بین المللی وزارت امور خارجه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بررسی آخرین تحولات منطقه با محوریت ایران درباره سوریه، عراق و پدیده تروریسم از مهم ترین موضوعات این نشست خواهد بود.

وزرای خارجه آلمان، لبنان، عمان، رئیس مجلس عراق، نخست وزیر اقلیم کردستان، معاون نخست وزیر عراق، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اروپا و جانشین ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، از جمله شرکت کنندگان این نشست هستند.

برای برگزاری این نشست مهم منطقه ای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان و دولت های ایران و آلمان به طور مشترک همکاری می‌کنند. علاوه بر محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر، 60 میهمان عالی رتبه دیگر نیز در این نشست حضور دارند.

همه ساله، هتل "بایریشر هوف" میزبان نشست مهم سیاسی و امنیتی است. نشستی که از نظر جمع شدن مقامات امنیتی، شباهت زیادی به نشست اقتصادی در داووس سوئیس دارد. 52 سال پیش در شهر مونیخ آلمان غربی آن زمان و در اوج جنگ سرد دو بلوک شرق و غرب، نشست کارشناسان امنیتی در بخش خصوصی پایه ریزی شد.

این نشست کم کم مورد توجه قرار گرفت و مسئولان و مقامات زیادی را به آن کشاند. در این نشست که متولی آن بخش خصوصی است مقامات مدعو، تصمیمی نمی گیرند و فقط درباره مسائل مختلف گفتگو و تبادل  نظر می کنند.نمونه اش همین پارسال و قبل از توافق وین بود که وزیر امور خارجه کشورمان به مذاکره کنندگان توصیه کرد به جای تهدید و تحریم ، تعامل کنند.

نشست امنیتی مونیخ به جز اجلاس سالیانه اش ، نشست های مقدماتی منطقه ای نیز دارد.

بحران سوریه ، عراق و هجوم آوارگان به اروپا و همچنین تحولات گوناگون در غرب آسیا ، باعث شده تا نشست منطقه ای امنیتی مونیخ امروز در کشورمان برگزار شود و بیش از 60 مقام صاحب نظر به تهران بیایند.

نظر شما