دو نماینده پارلمان ترکیه اسناد ارتباط حزب عدالت و توسعه با حملات شیمیایی پیکارجویان در سوریه را منتشر کرده‌اند.

به گزار پرس تی‌وی،علی شکر، از نمایندگان عضو حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه، در یک نشست خبری در آنکارا گفت گاز سارینی که در سوریه استفاده شد در ترکیه تولید و در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت.  

به گفته او غیرممکن است که مقام‌های اطلاعاتی ترکیه از تولید مواد ممنوعه و انتقال آن به سوریه بی‌اطلاع بوده باشند

وی این سخنان را در حالی بیان کرد که به تازگی شش نفر در جریان یک عملیات در ترکیه دستگیر شدند.

در این عملیات نیروهای امنیتی ترکیه از داخل کامیونی که از شهر آدانا به سوی مرز سوریه در حرکت بود مواد شیمیایی کشف کردند.

سپس شکر به اعلام جرم دیوان عالی کیفری شهر آدانا در سال 2013 علیه 13 عضو گروه تروریستی جبهه النصره اشاره می‌کند و می‌گوید هیثم قصاب، متهم اصلی آن پرونده، «به خاطر ارتباط با سازمان‌های تروریستی در سوریه چهره مشهوری است. او شهروند سعودی سوری الاصل است. وی مواد شیمیایی مورد نیاز در گاز سارین را از طریق ترکیه در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار داد.»

قصاب در همان سال به دلیل در اختیار داشتن مواد شیمیایی بازداشت اما پس از مدتی آزاد شد.

شکر به پرس تی‌وی گفت: «مهم‌ترین نکته این است که تنها شرکت‌های صنعتی مکانیکی و شیمیایی که به نوعی کارخانه‌های دولتی در ترکیه هستند می‌توانند به این مواد دسترسی داشته باشند.»

ارن اردم، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عضو حزب جمهوری‌خواه خلق، نیز نوار ضبط شده یک مکالمه تلفنی متعلق به پیکاری‌جویان در سوریه را افشا کرد

اردم نیز به پرس تی‌وی گفت: «قصاب به خاطر ارتباطات با یک سازمان تروریستی وابسته به القاعده شناخته شده است. قصاب به برخی مواد شیمیایی دست یافت که در تولید گاز ممنوعه سارین استفاده شدند. او به برخی از افراد در ترکیه سفارش این مواد را داده بود. آن‌گاه موادها با کامیون به سوریه منتقل شدند.»

در اوت 2013 انتشار گاز سمی سارین در منطقه قوطه در حومه دمشق صدها کشته بر جای گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها، راکت‌هایی که در آن حمله استفاده شدند دست ساز و حاوی گاز سارین بودند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و نخست وزیر وقت ترکیه، در آن زمان ادعا کرد که نیروهای دولتی سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند.

با این حال، یافته‌های جدید نشان می‌دهند که احتمالا مواد شیمیایی با اطلاع سران حزب حاکم عدالت و توسعه در اختیار پیکارجویان در سوریه قرار گرفت

نظر شما