روز سه شنبه دو شهر آخن و هانوفر در آلمان شاهد گسترده ترین عملیات پلیسی بودند. نیمروز سه شنبه در شهرک آلزدورف آخن، پنج مرد و دو زن به ظن ارتباط با صالح عبدالسلام برادر فراری یکی از عاملان ترورهای پاریس دستگیر شدند. فروشنده یکی از فروشگاه های این شهر ۵۰ هزار نفری به پلیس گزارش داده بود که برادر فراری عبدالسلام در محل دیده شده است. پلیس بین المللی همزمان با صدور حکم جلب این شخص، عکس های او را نیز برای شناسائی پخش کرده است. شهرک آلزدورف، از توابع آخن در غرب آلمان و در کنار مرز بلژیک و هلند واقع شده است.

شامگاه سه شنبه، در حالی که با اعلام عدم ارتباط میان هفت بازداشتی آخن و آزادی آن ها افکار عمومی می رفت تا در پی یک روز پر التهاب نفسی تازه کند، مسابقه فوتبال میان تیم های ملی آلمان و هلند در استادیوم ورزشی شهر هانوفر ناگهان به دلایل امنیتی لغو شد. هزاران مامور پلیس مسلح با صدها خودرو، ساعت ها نه تنها استادیوم بلکه خیابان های منتهی به آن را تحت کنترل شدید قرار دادند.

مسابقه آلمان و هلند قرار بود ساعت هشت و ۴۵ دقیقه سه شنبه شب آغاز شود. از پیش اعلام شده بود که دو تیم می خواهند همبستگی خود را با قربانیان عملیات تروریستی جمعه شب پاریس نشان بدهند. اما دقایقی پیش از آغاز بازی، صدای بلندگوهای چند خودروی پلیس در مقابل در ورودی استادیوم به گوش رسید که از مردم می خواست به آرامی ورزشگاه را ترک کنند.

در آغاز هیچکس نمی دانست دلیل این تصمیم ناگهانی چیست، به همین دلیل صدها خبرنگار از شبکه های خبری مختلف به محل شتافتند تا خبر را از نزدیک دنبال کنند. ظرف یک ساعت بعد، سخنگویان پلیس اعلام کردند که گزارشی دریافت کرده اند مبنی بر این که یک آمبولانس حامل مواد منفجره در کنار استادیوم پارک شده و یک مظنون به ارتباط با شبکه های تروریستی  در محل دیده شده است. اندکی بعد اعلام شد که نشانه هائی به دست آمده که تروریست ها می خواسته اند در داخل استادیوم دست به یک عملیات تروریستی بزنند.

با توجه به اهمیت همیشگی رقابت های فوتبال آلمان و هلند و همچنین به قصد نشان دادن همبستگی با قربانیان ترورهای پاریس، خانم آنگلا مرکل صدراعظم و چند تن دیگر از سیاستمداران کشوری و ایالتی در استادیوم حضور یافته بودند. آن ها نیز مجبور شدند استادیوم را ترک کنند و در میان حفاظت پلیس به هتل ها و اقامتگاه های خود باز گردند.

به گزارش رسانه های آلمان دست کم ۳۵ هزار نفر برای تماشای دیدار آلمان و هلند بلیط خریده بودند که بیش از ۵ هزار نفر آن ها از هلند به آلمان آمده بودند.

ساعتی پس از لغو بازی آلمان و هلند، توماس دِمِزیِر وزیر کشور آلمان در یک کنفرانس خبری که در شهر هانوفر برگزار شد خطاب به خبرنگاران گفت:مسابقه آلمان و هلند به ویژه برای نشان دادن همبستگی عمیق با قربانیان ترورهای پاریس بسیار اهمیت داشت و ما همه خوشحال بودیم که می توانیم آن را ببینیم. اما مجبور شدیم به خاطر حفظ امنیت مردم آن را لغو کنیم. اتخاذ این تصمیم برای ما راحت نبود، اما ظرف چند ساعت، اطلاعاتی که احتمال وقوع یک حادثه تروریستی در استادیوم را تقویت می کرد افزایش یافت و سرانجام اندکی پیش از آغاز مسابقه این تصمیم را اتخاذ کردیم.

وزیر کشور آلمان از رسانه های داخلی و خارجی خواست که اگر به دلایل امنیتی و برای جلوگیری از سوء استفاده تروریست ها نمی تواند جزئیات بیشتری را فاش کند تفاهم نشان بدهند.

منبع: رادیو فرانسه

 

 

نظر شما