مجلس نمایندگان آمریکا قانون محدودیت در پذیرش پناهندگان سوری و عراقی را به رغم تهدید به وتو «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور، با اکثریت آراء تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، این قانون که در روزهای اخیر باعث اختلاف نظر کاخ سفید و کنگره آمریکا شده بود با حمایت فراجناحی نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه آمریکا، با اکثریت بیش از دو سوم نمایندگان به تصویب رسید.
طبق این قانون، پلیس اف بی آی آمریکا ملزم خواهد بود با کنترل سوء پیشینه یکایک آوارگان پذیرفته شده برای اسکان در آمریکا، از ورود آوارگان غیر مطمئن جلوگیری کند و همچنین روسای پلیس، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و سازمان امنیت داخلی آمریکا متعهد می شوند با ورود این پناهندگان هیچ خطری امنیت ملی آمریکا را تهدید نکند.
پیش از رای گیری مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص، یک مقام کاخ سفید در واکنش به این اقدام در بیانیه ای ضمن محکوم کردن و غیر قابل دفاع خواندن این اقدام نمایندگان کنگره آمریکا خاطرنشان کرد، اینگونه قوانین امنیت بیشتری برای مردم آمریکا نخواهد داشت بلکه برای ایجاد موانع و وقت کشی در پذیرش آوارگان سوری است.
وی افزود، کاخ سفید در صورت تصویب چنین قانونی آن را با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری وتو خواهد کرد.
حمایت بیش از دو سوم نمایندگان آمریکا از این قانون، امکان وتوی آن به وسیله رییس جمهوری را غیر ممکن کرد. این قانون پس از تصویب در مجلس سنای آمریکا، لازم الاجرا می شود.

 

نظر شما