در پی سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه، تنش میان دو کشور در حال بالا گرفتن است و دو طرف اقداماتی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه ترکیه روز گذشته سفیر روسیه در آنکارا را در اعتراض به رفتار نامناسب با هیات‌های دیپلماتیک و اقتصادی ترکیه در روسیه فرا خواند و اعتراض ترکیه به این اقدام روسیه را به وی ابلاغ کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: حمایت از هیات‌های دیپلماتیک وظیفه کشور میزبان است و مسکو باید از دیپلمات‌های ترک حمایت لازم را به عمل آورد.

روز چهارشنبه سفارت ترکیه در مسکو از سوی شهروندان خشمگین روسیه که به سرنگونی هواپیمای این کشور معترض بودند، مورد حمله قرار گرفت.

روسیه پس از سرنگونی جنگنده خود اقداماتی را علیه آنکارا در دستور کار قرار داده که از جمله آنها سر باز زدن وزیر خارجه این کشور از دیدار با هر مقام سیاسی ترکیه است. مسکو همچنین شهروندان خود را از سفر به ترکیه منع کرده که می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد گردشگری این کشور وارد کند.

روز گذشته نیز مقامات روسیه 39 تاجر و بازرگان ترکیه را که برای شرکت در نشستی اقتصادی وارد روسیه شده بودند به کشور راه نداد و از فرودگاه، آنها را عودت داد.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه نیز به کابینه خود دستور داده تا اقداماتی را علیه آنکارا آغاز کنند که از جمله آنها تحریم واردات مواد غذایی از ترکیه و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی مشترک است.

وزیر اقتصاد روسیه نیز اعلام کرد که کشورش تحریم‌های اقتصادی گوناگونی را علیه ترکیه وضع کرده که از مهمترین آنها محدودیت در صادرات گاز به ترکیه است.

وی گفت که تحریم‌ها همچنین خطوط هوایی، مناطق آزاد تجاری مشترک، بخش کشاورزی و بخش صنعت را نیز شامل می‌شود و همکاری در این زمینه‌ها متوقف یا با محدودیت‌های جدی مواجه خواهد شد.

همچنین در پی درخواست رئیس‌جمهور روسیه برای عذرخواهی ترکیه به خاطر سرنگون کردن هواپیمای این کشور در نزدیکی مرزهای سوریه، اردوغان در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان ترک گفت: آن کس که باید عذرخواهی کند ما نیستیم. کسانی باید عذرخواهی کنند که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده‌اند. خلبانان در نیروی هوایی ترکیه وظیفه خود را براساس قوانین بین‌المللی انجام دادند.

در همین حال روسیه از آمریکا خواسته تا عاملان قتل خلبان روسی در خاک سوریه را معرفی کند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفت: آمریکا به خوبی کسانی را که اقدام به تیرباران خلبان روسی کرده‌اند می‌شناسد و ما خواهان آن هستیم که واشنگتن این افراد را به ما معرفی کند، افرادی که به سوی خلبان ما تیراندازی کرده‌اند از سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته که به احتمال زیاد آمریکایی است استفاده می‌کردند و در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده بودند.

در تحولی دیگر ولادیمیر پوتین ادعاهای ترکیه مبنی بر این که نمی‌دانسته هواپیمایی را که هدف قرار داده، متعلق به روسیه است، رد کرد.

آقای پوتین گفت که آمریکا، متحد ترکیه، مسیر پرواز هواپیمای روسی را می‌دانست و ادعای ترکیه مبنی بر ندانستن این موضوع، بی‌اساس است.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مدعی شده بود اگر کشورش می‌دانست هواپیمای ساقط شده روسی است، احتمالا طور دیگری رفتار می‌کرد.

این در حالی است که احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته است که برای کاستن از تنش‌ها با روسیه تلاش خواهد کرد.

آقای داووداوغلو در روزنامه تایمز لندن نوشت که اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی، اقدام علیه کشور خاصی نبوده و ترکیه تنها از حریم خود حفاظت کرده است.

اما رئیس‌جمهوری روسیه شب گذشته با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد و در این دیدار قرار شد دو کشور هماهنگی‌های بیشتری برای مقابله با داعش انجام دهند.

آقای پوتین گفت که روسیه به منظور تبادل اطلاعات و پرهیز از هدف قرار دادن گروه‌های درگیر با داعش، با فرانسه و ائتلاف به رهبری آمریکا همکاری خواهد کرد.

در دیدار روسای جمهوری فرانسه و روسیه در مورد سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری روسیه هم گفت‌و‌گو شد. فرانسوا اولاند گفت که آقای اسد نقشی در آینده سوریه ندارد اما آقای پوتین تأکید کرد که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده مردم سوریه است.

 

نظر شما