twitter share facebook share ۱۳۹۴ دی ۰۲ 737

به گزارش ایسنا‌، محمدجواد ظریف ظهر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مغولستانی‌اش در ساختمان وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که روز گذشته چند تن از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی نوشتند و با توجه به تصمیم اخیر کنگره آمریکا درخواست کرده‌اند که روند اجرای برجام متوقف شود، با اشاره به تشکیل هیأت نظارت بر روند اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی بر اساس نامه رهبر انقلاب گفت: این هیأت تشکیل شده و وزارت خارجه نیز یک عضو آن است و اگر این نامه خطاب به این هیأت نوشته شده باشد در اولین جلسه این هیأت، نامه بررسی می‌شود و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با تصمیم اخیر کنگره آمریکا ادامه داد: ما در وزارت خارجه به سهم خود اقدامات لازم را در این ارتباط انجام داده‌ایم و کماکان پیگیر این موضوع هستیم و من علاوه بر دیداری که در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا داشته‌ام در این مدت ده‌ها ایمیل و تماس دیگر نیز بین بنده و ایشان و همکارانم و همکاران ایشان و هم‌چنین اعضای گروه 1+5 و اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

ظریف با ابراز امیدواری مبنی بر این که این گونه تصمیمات و اقدامات مانعی جهت اجرای برجام نشود تاکید کرد:‌ وزارت خارجه گزارشی از عملکرد و پیگیری‌های خود در این ارتباط را به هیأت نظارت شورای عالی امنیت ملی ارائه خواهد داد و این هیأت تصمیم می‌گیرد که شرایط ما چگونه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم اخیر کنگره آمریکا آیا نامه جان کری خطاب به شما تضمین کننده این موضوع است که برای تجار و فعالان اقتصادی جهت سفر به ایران مشکل زیادی ایجاد نشود با توجه به این که زمان زیادی از دولت آقای اوباما باقی نمانده است؟ اعلام کرد: همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده خود آمریکا بحث و گفت‌وگو می‌کنیم و کاری به کنگره و قوانین کنگره نداریم. دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی و ضوابطی که بین دو کشور وجود دارد وظایفی را بر عهده دارد که باید آن‌ها را انجام دهند.

وی با تاکید بر این که دولت آمریکا باید مشکلات داخلی کشورش را به روشی که می‌داند حل کند، اظهار کرد: اختلافات داخلی نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی که بر دوش دولت آمریکا است را نفی کند و در واقع مانعی جهت اجرای تعهدات بین‌المللی دولت آن کشور شود.

ظریف با اشاره به محتوای نامه وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با این مورد ادامه داد: آن‌ها در آن نامه تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند که قانون جدید مانع اجرای برجام شود و آن‌ها می‌توانند از امکانات داخلی این قانون هم‌چنین امکاناتی که خارج از این قانون برای‌شان وجود دارد استفاده کنند.

او با اشاره به تاکیداتی که مقامات آمریکایی در این ارتباط داشته‌اند و این که اجازه نخواهند داد این قانون مانع اجرای برجام شود گفت: مهم در این زمینه این است که ببینیم آمریکایی‌ها چگونه به این تعهدات خود عمل می‌کنند و آیا آمریکایی‌ها در ارائه ویزا و مسائل مرتبط با آن تبعیض قائل می‌شوند یا نه چرا که اگر چنین قانونی انجام شود و چنین رفتاری صورت بگیرد نقض برجام است. آن‌ها اعلام کردند که از تمام امکانات خود استفاده می‌کنند تا این قانون مانع اجرای برجام نشود و باید دید که آن‌ها در عرصه عمل چگونه رفتار خواهند کرد.

 

نظر شما