با تایید اجرایی شدن تعهدات ایران توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوباما فرمان 8 صفحه‌ای دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

در بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس درباره راستی‌آزمایی اقدامات ایران در برجام آمده است: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشخیص دادند که ایران همه اقدامات لازم در برجام را برای اجرایی شدن آن انجام داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: برجام راه آژانس برای آغاز راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در امور مربوط به آن را تحت این توافق همان طور که توسط شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام تعیین شده است را فراهم می‌کند. ارتباط بین ایران و آژانس هم اکنون وارد فاز تازه‌ای شده است. این یک روز مهم برای جامعه بین‌المللی است.در راستای تعهدات ایران در برجام این کشور اجرای پروتکل الحاقی را در راستای پادمان‌های امنیتی با آژانس آغاز خواهد کرد.

پس از آن بیانیه مشترک ظریف و موگرینی قرائت شد.در بخشی از این بیانیه آمده است:

 امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم.از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شده و کلیه مفاد قطعنامه های 1696 (2006)، 1737 (2007)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) خاتمه می یابند.

ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

وزیر خارجه آمریکا بعد از قرائت بیانیه مشترک اجرای برجام توسط محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، در جمع خبرنگاران در مقر اروپایی سازمان ملل حضور پیدا کرد و گفت: امروز یک بار دیگر برای همگان اهمیت دیپلماسی مشخص شد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که این دو مسیر مذاکره (مذاکرات هسته‌ای و مذاکره برای آزادی زندانیان) به هم ارتباطی نداشته است ادامه داد: البته هیچ تردیدی نیست که در پی مذاکرات هسته‌ای سرعت گفت‌وگوهای انسان‌دوستانه برای آزادی این افراد بیش‌تر شد چرا که در راستای مذاکرات هسته‌ای و توافق حاصل شده دو طرف به هم نزدیک‌تر شدند و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد.

کری افزود:امروز پس از 4 سال از ورود من به عمان به درخواست اوباما برای آغاز گفت‌وگوها با ایران و بعد از دو و نیم سال مذاکرات شدید، آژانس راستی‌آزمایی کرده است که ایران در تغییر دادن و برچیدن برنامه هسته‌ای‌اش به تعهداتش عمل کرده است و هم‌چنین نمایندگان آژانس برای انجام این پروسه فردا به تهران خواهند رفت.

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین از لغو فوری تحریم‌های هسته‌ای توسط اتحادیه اروپا و آمریکا خبر داد و برداشتن تحریم‌ها را افقی تازه برای مردم ایران دانست.

 

 

 

 

نظر شما