خبرنگار ایرنا در بغداد، از تلاش دیپلمات های آمریکایی بویژه سفیر این کشور در عراق، در یک ماه و نیم گذشته برای دیدار و گفت وگو با سفیر و حتی دیپلمات های ارشد کشورمان خبرداد که گویا طرف ایرانی به این درخواست ها پاسخ نداده استبر اساس شنیده ها، سفیر آمریکا قصد داشته درباره برخی پرونده ها که جمهوری اسلامی ایران آنها را جزء مسایل داخلی عراق می داند، با سفیر ایران گفت وگو کند. گزارش های دریافتی خبرنگار ایرنا در بغداد حاکیست: آمریکایی ها از کانال های مختلف و متنوعی این درخواست را مطرح کرده اند.

البته تلاش برای ملاقات میان سفیران ایران و آمریکا آنطور که شنیده می شود، از ابتدای سقوط موصل در خردادماه سال گذشته از مجاری مختلف دیپلماتیک و نیز شخصیت های سیاسی عراق جریان داشته است. یک منبع حزبی در عراق در این خصوص گفت: تا جایی که اطلاع دارم، آمریکایی ها از چند تن از شخصیت های برجسته ی عراقی خواستار وساطت در این زمینه شده اند. وی، یکی از دلایل اصلی این درخواست ها را ابتکار عمل دیپلماتیک ایران در عراق و منطقه، محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در میان احزاب و طیف های مختلف عراقی و نیز شناخت کامل دیپلماتیک ایران از منطقه دانست و گفت: دیپلمات های غربی اعتراف دارند که ایران فعالترین نمایندگی دیپلماتیک در عراق را دارد.

برآورد کارشناسان سفارت ایران از دیدارهای روزانه مقام ها و شخصیت های سیاسی و دیپلماتیک در عراق با سفیر ایران، روزانه دستکم چهار ملاقات است که مقام ها و شخصیت های اقتصادی و اجتماعی عراق را نیز شامل می شود«حسن دانایی فر» سفیر ايران در عراق بطور مستمر با سران و مقام های عراقی از جمله رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان دیدار و درخصوص مسائل جاری و تحولات منطقه و نیز روابط دو کشور رایزنی می کند و حتی ارتباطات وسیعی با جامعه عشایری و دانشگاهی این کشور دارد.

در روزهای اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق (یونامی) و نیز سفیران برزیل، استرالیا و برخی دیگر از نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف جهان، در محل سفارت با سفیر کشورمان دیدار کردند که این دیدارها در سطح دیپلمات های ارشد یعنی سفیران کشورهای مختلف از جمله اروپایی بصورت مستمر جریان دارد. دانایی فر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما با همه دیپلمات ها و نمایندگی ها در عراق ارتباط خوب داشته و بطور مستمر دیدارهایی داریم؛ اما مساله این است که ما اصولا به آمریکایی ها اعتماد نداریم و در حال حاضر نیازی به گفت وگو با طرف آمریکایی نمی بینیم. 

نظر شما