اخیرا خبرهایی مبنی بر مفصل تر شدن جشن طلاق و حتی برگزاری آن در آنتالیا به گوش می رسد. مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری ضمن تأیید این واقعه به خبرنگار آفتاب یزد می گوید: از مهم ترین علل این موضوع تغییر سبک زندگی، از خرید گرفته، تا تغذیه و موسیقی است. وقتی مسئولان الگو و معیارهای درست و منطقی را به کودکان و نوجوانان ارائه نمی دهند، از آنجا که انسان ذاتا نیازمند الگوست لاجرم جذب معیارهایی می شود که از سایر منابع به او تحمیل می گردد. وقتی سبک زندگی عوض می شود معیارهای ازدواج و خواستگاری نیز عوض شده، طلاق می شود جشن طلاق.

تا پیش از این جشن طلاق در حد میهمانی هایی بود که زن یا مرد برای دوستانش می گرفت، امری که در نوع خود عجیب است؛ اما امروزه پای این مراسم به جشن های آنچنانی در آنتالیا و... باز شده است. از سوی دیگر اوایل اینگونه مراسم در بین اقشار نوکیسه و تازه به دوران رسیده بود، درحالیکه امروزه همه گیر می شود؛ دوستان، آشنایان و اقوامشان را به مراسم دعوت می کنند و حتی هزینه سفرشان را نیز می پردازند.

 ابهری در بیان ریشه یابی علل برپایی جشن طلاق در ایران می گوید: این افراد در درجه اول بدنبال این هستند که بگویند از طلاق گرفتن ناراحت نیستند و همانطور که ازدواج جشن است، جدایی هم به نوعی جشن محسوب می شود؛ از سوی دیگر آنان می خواهند بدین نحو از پدیده زشت طلاق قبح زدایی کنند. وی از دیگر علل برپایی جشن طلاق را اعلام هویت مجردی می داند و می افزاید: حالا زن یا مردی که در آنتالیا جشن طلاق گرفته اند، موقع برگشت حتما با دوست پسر یا دختر خود از آنتالیا بازمی گردند.

نظر شما