به گزارش سرویس جهانی بی بی سی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا استیون مال را به عنوان هماهنگ کننده اصلی و مسئول اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منصوب کرداین انتصاب پس از آن صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه هفدهم سپتامبر، فرصت قانونی کنگره آمریکا برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 بدون نتیجه به پایان رسید.

جمهوری‌خواهان می‌خواستند مصوبه‌ای را بگذرانند که بر اساس آن رفع تحریم‌های ایران منوط به شناسایی رسمی موجودیت اسرائیل از سوی دولت جمهوری اسلامی و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شوددر آخرین تلاش جمهوری‌خواهان، این طرح نتوانست ۶۰ رای لازم برای اجرایی شدن را به دست آورد.

اکنون جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، به اندازه اصل توافق، اهمیت دارد و به دلیل نقش آن در دستیابی به اهداف امنیتی ایالات متحده برای این کشور اهمیت حیاتی دارد. او گفت: اکنون بعد از پایان مهلت شصت روزه کنگره، استیون مال را به عنوان "هماهنگ کننده اصلی" اجرای برنامه جامعه اقدام مشترک منصوب می‌کند.

آخرین سمت آقای مال، تصدی سفارت ایالات متحده در لهستان بوده است اما پیشتر در سمت‌های مختلفی در وزارت خارجه این کشور فعالیت کرده استاو در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ دستیار اجرایی وزارت خارجه بوده و به عنوان مشاور ویلیام برنز، معاون وقت وزیر خارجه هم در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران فعالیت کرده است.

به گفته او انتخاب آقای مال، انتصاب یک فرد برازنده برای یک سمت مناسب است و باعث خواهد شد دولت آمریکا از اجرای موفق برنامه جامع مطمئن شود و ایالات متحده، دوستان و متحدانش در شرایط امن‌تری قرار می‌گیرندبر اساس بیانیه آقای کری وظیفه استیون مال، هماهنگ کننده اصلی برجام، این خواهد بود که مطمئن شود ایران به گام‌هایی که برای کاهش توان هسته‌ای‌اش تعهد کرده، پایبند می‌ماند و متقابلا شرکای آمریکا، تحریم‌ها را پس از هر مرحله، برخواهند داشت.

همچنین هماهنگی برای همکاری متقابل میان وزارت‌خانه‌های خارجه، خزانه داری، انرژی، امنیت داخلی، تجارت، دادگستری و دفاع در کنار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیت و کمیسییون‌های قانونی از وظایف آقای مال خواهد بوداستیون مال ۳۳ سال سابقه فعالیت در وزارت خارجه آمریکا را دارد و از جمله با تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفتگوهای هسته‌ای با ایران، همکاری داشته است.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید می‌کند "در حالی که ما با اجرای برجام گامی به جلو می‌گذاریم وزارت خارجه و دولت آمریکا با متحدان و شرکایمان در منطقه برای تعمیق همکاری های امنیتی همکاری خواهند کرد تا با رفتارهای ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از تروریسم مقابله کنیم." دولت آمریکا می‌گوید اگر ایران تعهدات خود را نقض کند تحریم‌ها دوباره فعال خواهند شد.

در شرایطی که برنامه جامع اقدام مشترک در ایالات متحده از سد کنگره این کشور گذشت، مجلس ایران کمیسیونی برای بررسی این توافق تشکیل داده استاین کمسیون روز چهارشنبه از وزارت خارجه ایران خواست، همان طور که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره حاضر شد، باید در مجلس ایران هم حضور پیدا کند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

نظر شما