twitter share facebook share ۱۳۹۶ دی ۲۴ 2614

محمد راستاد، رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، امروز اعلام کرد که بنابر شواهد و قرائن موجود از جمله اظهارات خدمه کشتی اصابت کرده و آخرین اطلاعات دریافتی از کشتی های امداد رسان و یکی از فرماندهان کشتی های صیادی که در منطقه حضور داشت و همچنین فرمانده کل عملیات امداد چین و اظهارات کارشناسان، کارکنان نفتکش سانچی در ساعت اولیه در اثر شدت انفجار و گازهای متصاعد شده، همگی جان باختند.

او اضافه کرد که تلاش ها برای اطفای حریق کشتی و ورود برای انتقال پیکرهای دریانوردان به رغم تلاش های انجام شده و آمادگی کامل تیم نجات برای ورود به نفتکش، به علت انفجارهای پی در پی و گسترده میعانات گازی میسر نشد.

گرچه تکاوران کلاه‌سبز ارتش ایران به تیم کمک‌رسانی ملحق شده بودند، اما امدادگران نتوانستند شنبه‌شب به دلیل حرارت بالا و غلظت بالای گازهای سمی به این کشتی در حال سوختن وارد شوند

به گزارش خبرگزاری ایرنا درجه حرارت نفتکش سانچی به ۳۵۰ درجه و ارتفاع آتش به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسید و شرایط برای ورود به آن به‌هیچ‌وجه فراهم نبود.

آقای راستاد افزود: «چیزی از نفتکش سانچی بر روی آب باقی نمانده و کشتی به صورت کامل غرق شده است».

ریاست سازمان دریانوردی شانگهای نیز پیش از این از جان‌باختن ۳۲ خدمه کشتی در همان ابتدا خبر داد و ادعا کرد که خدمه کشتی به دلیل شدت بالای انفجار اولیه جان‌شان را از دست داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پیامی از وزارتخانه‌‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه خواست با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‌ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند.

علی ربیعی، وزیر کار ایران و مسئول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی هم در نامه‌ای به رئیس جمهور با تأیید این که دسترسی به پیکر خدمه امکان‌پذیر نیست، درخواست اعلام عزای عمومی کرده است.

نفتکش ایرانی سانچی حامل بیش از صدهزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی که با پرچم پاناما در حرکت بود، روز شانزدهم دی ماه پس از برخورد با یک کشتی باری چینی در سواحل شرقی آتش گرفت. در این حادثه کشتی باری چین آسیبی جزئی دید و ۲۱ خدمه آن نجات یافتند اما ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی، شامل ۲۹ ایرانی و دو بنگلادشی مفقود شدند که پیکر یکی از آن‌ها دوشنبه گذشته در نزدیکی نفتکش پیدا شد و پیکر دو تن دیگر نیز شنبه بر عرشه کشتی در طی یک عملیات امداد و نجات بیرون کشیده شد. جعبه سیاه این کشتی نیز شنبه یافت شده است.

خانواده‌های ملوانان مفقودشده نسبت به شیوه امدادرسانی و کندبودن آن اعتراض کرده‌اند. مقام‌های ایرانی اما مسئولان چینی را به خاطر کندبودن روند امدادرسانی مورد سرزنش قرار داده‌اند.

نظر شما