twitter share facebook share ۱۳۹۸ شهریور ۲۲ 1124
نفتکش آدریان دریا در ساحل بندر طرطوس سوریه توقف کرد

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط شرکت فناوری فضایی آمریکا، ابرنفتکش آدریان دریا ۱ را در نزدیکی بندر طرطوس سوریه نشان ‌داد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که این نفتکش از اوایل هفته گذشته اقدام به خاموش کردن فرستنده ردیاب خود کرده بود و به همین دلیل مسیر حرکت آن از طریق اطلاعات سایت‌های ردیابی کشتی‌ها مشخص نبود.

آخرین سیگنال ارسالی آدریان دریا به روز دوشنبه گذشته برمی‌گشت که در آب‌های میان قبرس و سوریه در حرکت بود.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران نیز به نوعی این خبر را تایید کرد و گفت: «امروز آدریان دریا بیخ گوش فلسطین اشغالی» قرار دارد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرد که نفت‌کش آدریان دریا۱ به مقصد رسیده و نفت موجود در کشتی فروخته شده است

اما بریتانیا در واکنش به انتشار این خبر و آنچه «عدم پایبندی تهران به تعهدش در باره مقصد نهایی این نفتکش» اعلام شده است سفیر ایران را احضار کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در این راستا ایران را به خلف وعده متهم کرد و تحویل نفت ایرن به سوریه را نقض هنجارهای بین المللی قلمداد کرد.

در این بیانیه به نقل دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا آمده است که «رفتار ایران امنیت منطقه را برهم زده» و لندن قصد دارد در ماه جاری میلادی این موضوع را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کند.

ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرد

درحالیکه جهان در انتظار شنیدن خبر کسب توافق بین آمریکا و طالبان بود، دونالد ترامپ به مذاکرات صلح با طالبان پایان داد. علت این تصمیم وقوع یک حمله تروریستی دیگر و کشته شدن یک سرباز آمریکایی بوده است.

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا با انتشار یک پست توییتری خبر از خاتمه مذاکرات صلح بین نمایندگان آمریکا و طالبان داد. پیش از آن زلمای خلیل‌زاد، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات صلح از کسب توافق با نمایندگان طالبان بر سر استقرار صلح در افغانستان خبر داده بود.

افزون بر آن ترامپ خبر از دیدار روز یکشنبه هشتم سپتامبر خود با نمایندگان افغانستان در کمپ دیوید داده بود. قراری که تا پیش از آن رسانه‌ای نشده بود. قرار بر این بود که ترامپ روز یکشنبه با نمایندگان طالبان و با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به طور جداگانه در کمپ دیوید دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

ترامپ در پیام توییتری خود، قرار برگزاری این دیدارها را نیز لغو کرد و علت تصمیم خود را حملات تروریستی اخیر طالبان در افغانستان اعلام کرد.

ترامپ انجام این حملات از سوی طالبان را برای تقویت موقعیت خود در مذاکرات صلح اعلام کرد و گفت که هرگاه این نیرو در شرایطی که مذاکرات صلح جریان دارد، دست به حملات تروریستی می‌زنند، شایستگی ادامه این مذاکرات را ندارند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در لغو مذاکرات صلح طالبان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که صلح واقعی تنها زمانی ممکن است که طالبان خشونت را متوقف کند و بطور مستقیم با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

با حکم دربار؛ یک شاهزاده سعودی وزیر انرژی این کشور شد

ملک سلمان، پادشاه عربستان، عبدالعزیز یکی از پسران خود را وزیر انرژی این کشور کرد. عبدالعزیز بن سلمان جایگزین خالد فالح، وزیر سابق انرژی این کشور شده که بیش از سه سال عهده‌دار این سمت بود.

این اولین باریست که یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سکان رهبری وزارت انرژی این کشور را در دست می‌گیرد.

عبدالعزیز بن سلمان البته در حوزه نفت و انرژی بی‌تجربه نیست؛ او برای سالها عضو هیئت نمایندگی عربستان در اوپک بوده و چندین دهه سابقه فعالیت در حوزه نفت را دارد. او همچنین سالها بعنوان معاون علی نعیمی، وزیر سابق نفت عربستان مشغول به فعالیت بود.

بگفته تحلیلگران بازار بنظر نمی‌رسد ورود این شاهزاده سعودی به وزارت نفت تغییری اساسی در سیاست‌های کلان نفتی این کشور ایجاد کند؛ چرا که او در مذاکراتی که به توافق بین اعضای اوپک و اوپک پلاس (تولید کنندگان غیر عضو) برای کاهش تولید منجر شد، نقش اساسی داشت.

آژانس انرژی اتمی اثراتی از اورانیوم را در تورقوزآباد کشف کرد

درحالی که نزدیک به یک سال از ادعای بنیامین نتانیاهو درباره یک «انبار اتمی مخفی» در تورقوزآباد می‌گذرد، رویترز در گزارشی به نقل از دو دیپلمات نزدیک به آژانس انرژی اتمی، اعلام کرد که در نمونه‌گیری‌های این نهاد ردی از اورانیوم در این مکان پیدا شده که تهران تا کنون درباره آن توضیح نداده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بررسی منشا این ذرات است و از ایران خواسته تا درباره این آثار توضیح دهد. اما به‌ گفته دیپلمات‌هایی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند تهران توضیحی نداده است که می‌تواند باعث افزایش بیشتر تنش‌ها بین واشنگتن و تهران شود.

سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آژانس انرژی اتمی خواست فورا از محلی که او آن را انبار اتمی مخفی توصیف کرده بود، بازدید کند.

وی گفته بود که حدود ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو در یک انبار سری واقع در حومه تهران نگهداری و سپس از آن محل تخلیه شده است.

رویترز برای نخستین بار در آوریل گذشته گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این مکان را مورد بازرسی قرار داده است. این نهاد اعلام کرد که چنین اقدام‌هایی فقط در صورت لزوم انجام می‌شود. نمایندگان آژانس نمونه‌هایی از این محل تهیه و آن را برای تجزیه و تحلیل ارسال کردند.

یک مسئول ایرانی در آن زمان گفته بود: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و اجازه دسترسی آژانس به تاسیسات تاکنون طبق قوانین و مقررات داده شده است. بنابر این چیزی فراتر از آن وجود ندارد.»

ایران پیشتر اعلام کرده بود انباری که نخست وزیر اسرائیل مدعی شده بود مواد رادیواکتیو در آن پنهان شده یک کارخانه قالیشویی است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد که این نمونه‌ها حاوی اورانیوم بودند، اما این اورانیوم در سطح غنی‌سازی بالایی قرار ندارد یعنی به این معنا است که خلوص آن در سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی نیست.

این دیپلمات با بیان اینکه «توضیحات احتمالی زیادی وجود دارد» گفت: «اما از آنجا که ایران هنوز هیچ چیزی به آژانس نگفته است، بررسی منشا ذرات دشوار است و مشخص نیست این آثار به‌عنوان بقایای مواد یا فعالیت‌های مربوط به قبل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد یا جدید است.»

نخست وزیر اسرائیل از یک تاسیسات هسته‌ای نظامی مخفی ایران خبر داد

بنیامین نتانیاهو، در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل از وجود یک تاسیسات هسته‌ای پنهانی ایران در آباده در استان فارس اطلاع پیدا کرده است

نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران با اهداف نظامی آزمایش‌هایی برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای در این تاسیسات انجام داده است.

نتانیاهو با نشان دادن تصاویری گفت که پس از آنکه ایران متوجه شد اسرائیل پرده از این تاسیسات برداشته، تلاش کرد که شواهد و مدارک و خود این تاسیسات را از بین ببرد.

او در این کنفرانس خبری که بیشتر آن به زبان عبری بود عکس هایی مربوط به ماه‌های ژوئن و ژوئیه گذشته را به خبرنگاران نشان داد.

عکس اول متعلق به ژوئن تاسیسات را سالم نشان می داد و در عکس دوم که به ادعای او در ماه ژوئیه گرفته شده بخش هایی از ساختمان تخریب شده است که به گفته او تلاشی برای پنهان کردن این مرکز بعد از آن بود که اسرائیل به وجود آن پی برد.

نخست وزیر اسرائیل خطاب به مقامات ایران گفت: اسرائیل می‌داند شما در حال چه کاری هستید. چه وقتی و در چه محلی این کار را انجام می‌دهید. ما دروغ‌های شما را برملا خواهیم کرد و به شما اجازه تولید سلاح هسته‌ای را نخواهیم داد.

وزیر خارجه ایران در واکنش ادعای نتانیاهو را رد کرد. محمد جواد ظریف در توییتی نوشت: مالک سلاح های واقعی اتمی فریاد گرگ گرگ سر می کشد.

جلسه مطبوعاتی نتانیاهو یک روز پس از آن برگزار شد که خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش داد که در نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نخست‌وزیر اسرائیل قبلا آن را یک انبار مخفی هسته‌ای در تورقوزآباد تهران توصیف کرده بود ردی از اورانیوم پیدا شده است. و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را برای غنی سازی اورانیوم شروع کرده است.

کرونل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که به تهران سفر کرده بود، در وین پایتخت اتریش به خبرنگاران گفت: تلاش بازرسان برای اینکه مشخص شود مواد پنهان اتمی در ایران وجود نداشته باشد همچنان ادامه دارد و آژانس به نظارت خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

درگذشت یک دختر هوادار فوتبال در ایران بر اثر خودسوزی

سحر خدایاری یک هفته پس از خودسوزی در بیمارستان مطهری درگذشت؛ دختری عاشق فوتبال که تلاش کرده بود با لباس مبدل مردانه وارد استادیوم آزادی شود.

از او به نام دختر آبی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یاد شده است. دختری ۲۹ ساله و عاشق فوتبال که جان خود را به علت تلاش برای تماشای دیدار تیم مورد علاقه‌اش، استقلال، و پیامدهای ناشی از این اقدام از دست داد. سحر خدایاری در اثر خودسوزی ۹۰ درصدی روز دوشنبه ۱۸ شهریور در بیمارستان درگذشت.

او به اتهام تلاش برای ورود غیرقانونی به استادیوم فوتبال در اسفندماه سال گذشته توسط ماموران انتظامی دستگیر اما مدتی بعد با پرداخت وثیقه آزاد شد. سپس به او گفته شد که به شش ماه زندان محکوم شده است.

سحر روز ۱۱ شهریور برای پس گرفتن گوشی موبایلش به دادگاه انقلاب رفت اما به او گفته شد که قاضی در مرخصی است. او پس از خروج از دادگاه در حالی که فریاد می‌کشید و به گفته شاهدان عینی به چیزی اعتراض می‌کرد دست به خودسوزی زد؛ اعتراضی که مرگ او را در پی داشت.

سحر در بیمارستان مطهری در آی سی یو و با دستگاه تنفس مصنوعی بستری بود و حراست بیمارستان حتی مانع از گفت‌وگوی خبرنگاران با خانواده او می‌شدند.

خبر درگذشت سحر بازتابی وسیع در شبکه‌های اجتماعی داشت.

فوت ۳۱ عزادار حسینی در جریان مراسم روز عاشورا در کربلا

به گفته مقام های عراقی دست کم ۳۱ نفر در جریان مراسم روز عاشورا در شهر کربلا زیر فشار و افتادن حاضران جان خود را از دست دادند.

یک سخنگوی وزارت بهداشت گفت که ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شده اند و هشدار داد که آمار کشته ها می تواند افزایش یابد.

به گفته یک سخنگوی دفتر رسانه ای استان کربلا، ازدحام و زمین خوردن جمعیت ظاهرا زمانی اتفاق افتاد که یکی از زائران در جریان «رکضه طویریج» زمین افتاد. در بخشی از مراسم روز عاشورا در کربلا، زائران به بزرگداشت یکی از حوادث آن روز، به سوی حرم امام حسین(ع) می دوند که این عمل به رکضه طویریج معروف است.

با این حال مقام های امنیتی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند که حادثه در اثر ریختن دیوار کنار یک پیاده رو شروع شد.

ترامپ مشاور امنیت ملی خود جان بولتون را برکنار کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرده است. وی در این توییت نوشت که شب گذشته به بولتون اطلاع داده است که دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، چارلز کوپرمن به عنوان سرپرست موقت شورای امنیت ملی منصوب شده است.

بولتون به عنوان یکی از مخالفان سرسخت حکومت ایران شناخته می‌شود. او سومین مشاور امنیت ملی بود که توسط دونالد ترامپ برکنار شد.

دونالد ترامپ در توییت خود نوشت که با بسیاری از پیشنهادهای آقای بولتون به شدت مخالف بوده و گفت عده‌ای دیگر در کابینه او هم همین موضع را داشته‌اند.

ترامپ گفت که به همین دلیل خواهان استعفای جان بولتون شده و پس از این درخواست، بولتون نامه کناره‌گیری خود را تقدیم رئیس جمهور آمریکا کرده است.

دقایقی بعد از توییت ترامپ، جان بولتون در توییتر خود نوشت که خود او پیش از درخواست رییس جمهور، استعفایش را تسلیم رئیس جمهور کرده و ترامپ به او گفته است که بعداً درباره این موضوع با او صحبت خواهد کرد.

جان بولتون همچنین با ارسال پیامک هایی به برخی خبرنگاران گفت که بر سر مسائل امنیت ملی از سمت خود کناری گیری کرده است. او تاکید کرد که در زمان مناسب روایت خود را به اطلاع رسانه ها خواهد رساند.

یک دستیار حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که برکناری بولتون نشانه ناکامی تحریم های آمریکا علیه ایران است.

حسام الدین آشنا در توییتی نوشت: به حاشیه‌رفتن و سپس حذف بولتون یک حادثه نیست بلکه نشانه‌ای قاطع از شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا در مواجهه با مقاومت سازنده حداکثری ج.‌ا.‌ ایران است.

او افزود: شک نکنید که ما توان مدیریت رفتار ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران را داریم و هرگز عقب نخواهیم نشست. حصر ایران شکسته‌خواهد شد.

از طرف دیگر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت که کنار گذاشته شدن جان بولتون به معنای تغییر سیاست های دولت ترامپ نیست.

استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا، هم در این جلسه گفت که دونالد ترامپ و سایر دستیاران ارشدش درباره ادامه خط مشی فشار حداکثری علیه ایران همسویی کامل دارند.

او افزود دونالد ترامپ همچنان آماده است که بدون پیش شرط با رهبران ایران ملاقات کند، پیشنهادی که ایران پیشتر آن را رد کرده است.

ترامپ اشاره‌ای به جزییات مسائل مورد اختلاف میان خود و جان بولتون نکرده است اما در ماه‌های گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که سیاست و موضع آمریکا در قبال ایران یکی از موارد اصلی اختلاف میان این دو نفر بوده است.

با این که هر دو از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بودند اما بولتون همواره موضعی سختگیرانه‌تر و تهاجمی نسبت به حکومت ایران دارد در حالی که ترامپ خواهان مذاکره برای رسیدن به توافقی تازه با ایران است.

یکی از مهم‌ترین وقایع اخیر که اختلاف میان رئیس جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی او را آشکار کرد، تصمیم حمله محدود نظامی به ایران به تلافی سرنگون شدن یک پهپاد آمریکایی به دست سپاه و لغو این تصمیم از سوی ترامپ در آخرین لحظات بود.

در آن زمان گفته شد که بولتون از مدافعان سرسخت چنین حمله‌ای بوده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود اختلاف نظر جان بولتون با دونالد ترامپ بر سر روند مذاکرات اخیر آمریکا با طالبان در افغانستان آخرین ضربه را بر روابط این دو نفر زده است.

چند روز پیش روزنامه واشنگتن‌پست از این اختلاف پرده برداشت و گزارش داد که بولتون دراین مذاکرات به حاشیه رانده شده است.

این روزنامه گزارش داده بود که بولتون شدیدا مخالف توافق آمریکا با گروه طالبان بود و به همین دلیل از او در یک نشست مهم برای بحث روی این مذاکرات در اوایل اوت دعوت نشده بود.

همچنین گزارش شده بود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، کپی پیش‌نویس موافقتنامه میان آمریکا و طالبان را در اختیار جان بولتون قرار نداده بود.

نظر شما