حسن روحانی رییس جمهور ایران، در اجلاس عمومی سازمان ملل، سخنان خود را با اشاره به حادثه منا و کشته شدن تعداد زیادی از زائران ایرانی آغاز کرد و با اشاره به بی کفایتی و سوء مدیریت مجریان مراسم حج خواهان تأمین دسترسی کنسولی فوری برای شناسایی سریع و بازگرداندن اجساد و همچنین بررسی علل حادثه و پیشگیری از تکرار آن شد.

اما بخش مهمی از سخنان حسن روحانی به توافق هسته ای اختصاص داشت.او با اشاره به اینکه مردم ایران در انتخابات دو سال پیش خواهان تحکیم صلح و گفتگوهای سازنده با جهان شدند، برجام را نمونه نادری دانست که طرفین قبل از وقوع جنگ به توافق رسیدند.

روحانی افزود:« امروز فصل جدید روابط ایران با جهان آغاز شده است . توافق هسته ای می تواند و باید مبنای دستاوردهای بیشتر و سرآغاز دوره ای جدید برای صلح و ثبات در منطقه باشد».

رییس جمهور ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که کشورهای هسته ای گام های لازم را برای خلع سلاح هسته ای بردارند ، نقش خود را جهت ایجاد منطقه ای عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه ایفا کنند و اجازه ندهند اسراییل تنها مانع این مهم باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تروریسم و سوریه پرداخت. وی با بیان اینکه خشونت های خاور میانه ممکن است به مرزهایی فراتر از منطقه کشیده شود خطر اصلی در جهان را تبدیل شدن سازمان های تروریستی به حکومت های تروریستی دانست و اعلام کرد:« اماده ایم برای نابودی تروریسم و بستر سازی برای تحولات دموکراتیک در منطقه کمک کنیم همانگونه که در عراق و افغانستان کمک کردیم. ما آماده استقرار دموکراسی در سوریه و یمن هستیم و در این راستا از حقوق اکثریت با حفظ حقوق اقلیت حمایت می کنیم».

روحانی خاطر نشان کرد:«گذشته، جنگ و تحریم را فراموش نمی کنیم اما نمی خواهیم در گذشته بمانیم. ما به صلح و توسعه در سایه تعامل اقتصادی فکر می کنیم. ایران آمادگی دارد به کانونی برای مشارکت و سرمایه گذاری اقتصادی تبدیل شود.ما می توانیم روابط خود را بر اساس احترام و منافع مشترک با کشورهای منطقه و همسایگان خود بازسازی کنیم».

وی در پایان در پاسخ به ادعای باراک اوباما مبنی بر ترویج فرقه گرایی و دامن زدن به خشونت های منطقه ای توسط ایران گفت:« اگر تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق نبود، امروز تروریست ها بهانه ای برای اقدامات خود نداشتند. آمریکا باید به جای اتهام زدن به کشورهای مختلف به سیاست های خود و متحدانش که به خشونت و فرقه گرایی دامن می زنند پایان دهد».

 

نظر شما