مقام های عراقی گفته اند، پیکر شهروند این کشور در فاجعه منا را که از افسران ارشد سازمان امنیت در وزارت کشور عراق است، کالبد شکافی خواهند کرد. جسد «اسماعیل حمید زایر» روز چهارشنبه در میان تجمعی از بستگان، دوستداران و جمعی از مسئولان عراقی به بغداد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اسماعیل حمید زایر» رئیس مبارزه با جرائم بزرگ بغداد، در جریان فاجعه صحرای منا ناپدید شد و مقام های سعودی دو روز بعد مدعی شدند که او براثر ازدحام و فشار جمعیت جان باخته است اما همسر زایر این ادعای مقام های سعودی را تکذیب کرد.

وی گفت که شوهرش در بین جمعیت حجاج بود که تعدادی از نیروهای امنیتی عربستان سعودی او را به همراه چهار تن دیگر از همراهانش که آنان نیز از افسران امنیتی عراق بودند، از مردم جدا کرده و با خود بردند و بعد از دو روز جسد او را تحویل بعثه حج عراق دادند. باوجود تلاش مقام های عراقی هنوز از سرنوشت چهار مفقود دیگر خبری در دست نیست.

اما مقام های عراقی اصرار دارند که ابعاد پنهان این پرونده را بررسی و روشن سازند، بطوری که «علی الادیب» وزیر سابق آموزش عالی و پژوهش علمی و عضو فعلی پارلمان ملی عراق درباره این پرونده پر ابهام گفت: پیکر اسماعیل زایر برای شناسایی علل واقعی مرگ، تحویل پزشکی قانونی عراق می شود.
این عضو برجسته ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان ملی عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که پیکر اسماعیل زایر رئیس مبارزه با جرائم بزرگ در بغداد کالبد شکافی می شود تا دلیل واقعی مرگ وی مشخص شود.
وزیر سابق دادگستری عراق نیز بر ضرورت انجام کالبد شکافی روی پیکر این مسئول ارشد امنیتی عراق تاکید کرد.

«حسن الشمری» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد اضافه کرد که عراق علاوه بر اسماعیل زایر، چهار متوفای دیگر نیز دارد که باید دولت سعودی آنان را تحویل دولت عراق داده تا روی همه آنها کالبدشکافی انجام و دلیل حقیقی مرگ این افراد مشخص شود.

نظر شما