سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید دست کم ۱۹ نفر، از جمله ۱۲ تن از کارکنان این سازمان و ۷ بیمار، در حمله هوایی به بیمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان کشته شده‌اند.

شمار زخمی‌های این حمله که نیم شب جمعه، ۱۰ مهر روی داد، ۳۷ نفر اعلام شده است.

به گفته پزشکان بدون مرز، سه کودک هم در میان کشته شدگان این حمله هستند و از سرنوشت شماری از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید حمله هوایی به بیمارستان شهر قندوز، ممکن است یک جنایت جنگی محسوب شود.

زید رعد الحسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد با غیرقابل توجیه خواندن حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز، گفت اگر در دادگاه ثابت شود که این حمله عمدی بوده، می‌تواند یک جنایت جنگی محسوب شود.

از سوی دیگر، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که نیروهای ناتو در این کشور به دلیل بمباران بیمارستان قندوز عذرخواهی کرده‌اند.

سفارت آمریکا در کابل در بیانه‌ای رویداد بیمارستان قندوز را "غمانگیز" خواند و نسبت به آن ابراز تاثر و با کسانی که در قندوز از خشونت رنج می‌برند، ابراز همدردی کرده، اما توضیحی درباره چگونگی وقوع این رویداد نداده است.

در این بیانیه گفته شده که این بمباران ساعت ۲:۱۰ بامداد روز شنبه  به وقت محلی و درحالی آغاز شد که بیمارستان پر از بیماران و کارکنان بود.

پزشکان بدون مرز افزوده که پس از آن که موقعیت دقیق بیمارستان به وسیله جی‌پی‌اس مشخص و به مقام‌های نظامی آمریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شد، این بمباران بیش از ۳۰ دقیقه ادامه یافت.

سازمان پزشکان بدون مرز از عاملان حمله هوایی به بیمارستانش توضیح خواسته و گفته باید توضیح داده شود که در قندوز دقیقاً چه روی داده و چگونه امکان‌ دارد که این رویداد "وحشتناک" اتفاق بیفتد.

 

نظر شما