حال و روز اولین مقصد خارجی گردشگران ایرانی این روزها چندان رو به راه نیست؛ حوادث و انفجارهای اخیر ترکیه با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی در این کشور و همچنین حمایت ترکیه از گروهک‌های تروریستی به ویژه داعش در سوریه موجب شده نارضایتی مردم ترکیه از سیاست‌های دولت این کشور افزایش یابد و ارمغان همه این اتفاقات؛ بی‌ثباتی، التهاب و از همه مهمتر بحرانی شدن وضعیت گردشگری در این کشور است؛ کشوری که نبض تپنده و یکی از اصلی ترین منابع تامین ارز خارجی آن را صنعت توریسم تشکیل می‌دهد؛ صنعتی که سالانه درآمدی بالغ بر 21میلیارد دلار را برای این کشور به دنبال دارد و جالب آنکه در سال گذشته میلادی گردشگران بالغ بر 6.5 میلیارد دلار در این کشور پول غذا داده‌اند که این رقم قابل توجه، معادل کل درآمد گردشگری ایران از ورود مسافران خارجی است. این فقط یکی از نشانه‌های موفقیت این کشور در جذب توریست است؛ هرچند این روزها با توجه به اوضاع نابسامانش این موفقیت رو به اضمحلال می رود. آنگونه که آمار نشان می‌دهد آلمان، روسیه، انگلیس و ایران به ترتیب گردشگرفرست‌ترین کشورها به ترکیه هستند. اما این روزها علاوه بر دلایل بالا، کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش ارزش روبل روسیه تعداد گردشگران خارجی به ویژه روسی به این کشور کاهش محسوسی داشته است.از سوی دیگر با افزایش ناامنی در ترکیه گزارش‌هایی با موضوعات « به ترکیه سفر نکنید» در مطبوعات جهان گسترش یافته که اولین این گزارش‌ها در انگلیس منتشر شد؛ اتفاقی که فیدبکش کاهش 14درصدی درآمد ترکیه از محل گردشگری در سه ماهه دوم 2015 بوده است. بحران گردشگری به‌گونه‌ای ترکیه را تحت تاثیر قرار داده که بسیاری از هتل‌ها و دیگر امکانات اقامتی به‌جای استخدام نیروی جدید مشغول اخراج کارکنان خود هستند. بسیاری دیگر از فعالان حوزه گردشگری که توانایی بازپرداخت وام‌های دریافتی خود را ندارند نیز شروع به فروش هتل‌ها و اقامتگاه‌های خود کرده‌اند.

نکته قابل توجه در این میان اما ادامه داشتن تمایل ایرانیان برای سفر به ترکیه با توجه به شرایط ملتهب و مهمتر حمایت این کشور از گروهک‌های تروریستی به ویژه داعش در سوریه است؛ تمایلی که سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان را نصیب این کشور می‌کند که اتفاقا در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی نیز سفر ایرانیان به ترکیه 5 درصد رشد هم داشته است! از سوی دیگر به اعتقاد دبیر کانون راهنمایان گردشگری ایران حتی بمب‌گذاری شنبه گذشته در آنکارا هم نمی‌تواند مانع از سفر ایرانیان به ترکیه شود.

آرش نورآقایی در گفتگو با آفتاب یزد درباره وضعیت اخیر ترکیه و تاثیر آن در سفر ایرانیان به این کشور می‌گوید: به طور کلی گردشگری صنعت ترسویی است یعنی به محض اینکه در کشوری اتفاقاتی مثل شیوع بیماری، حضور تروریسم، بلایای طبیعی و ... رخ دهد، آمار گردشگری آن کشور به سرعت کاهش محسوس پیدا می‌کند. وی می‌افزاید: به عبارت بهتر مهمترین آیتم گردشگری بحث امنیت است اما این نگاه تنها در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و کشورهایی از جمله ایران به این موضوعات چندان توجه ندارند! از این رو با توجه به شرایط ملتهب ترکیه اگرهم آمار گردشگران ایرانی به این کشور کم شود چندان محسوس و قابل توجه نیست. این کارشناس گردشگری در بیان علت اینکه چرا با وجود موقعیت بحرانی ترکیه همچنان ایرانیان به آنجا سفر می‌کنند، اظهار می‌کند: در ابتدا باید ببینیم علت اشتیاق زیاد ایرانیان برای سفر به ترکیه چیست، چرا مردم به جای کیش به ترکیه سفر می‌کنند و...من معتقدم یکی از دلایل این موضوع، فشارها و محدودیت‌های اجتماعی است که به مردم وارد می‌شود، مردم ترجیح می‌دهند خارج از فضای محدودیت و فشار اوقات فراغتشان را بگذرانند؛ این یک واقعیت است حال چه باور کنیم چه نکنیم. وی در ادامه با اشاره به مهیا بودن زیرساخت‌های گردشگری نیز می‌گوید: از سوی دیگر ترکیه به لحاظ مهیا بودن زیرساخت‌های گردشگری در شرایط مناسبی قرار دارد در عین اینکه قیمت و هزینه‌ها هم برای گردشگران ایرانی معقول است به ویژه در شرایطی که سفر به کیش بسیار گران‌تر از سفر به ترکیه برای یک ایرانی آب می‌خورد!

دبیر کانون راهنمایان گردشگری ایران تاکید می‌کند: از این رو طبیعی است که ترکیه و امارات و... در صدر کشورهای گردشگری برای ایرانیان قرار بگیرند، زیرا هم ارزان‌تر هستند هم نیازها و تفریحات مورد علاقه ایرانیان که در کشور وجود ندارد در این کشورها موجود است؛ علاوه بر اینکه فشار و محدودیت‌های کمتری هم در این کشورها وجود دارد.

نظر شما