روز ۴ نوامبر/ ۱۳ آبان، هم‌زمان با معرفی وزیران کابینه جاستین ترودو و مراسم سوگند آنها، کاربران شبکه‌های اجتماعی با شعار «براوو کانادا» از کابینه‌ای استقبال کردند که نماینده بسیاری از اقلیت‌ها و زنان این کشور است.

ترودو در کمپین‌های انتخاباتی‌اش قول داده بود که کابینه‌ای با برابری جنسیتی تشکیل دهد، اما بسیاری از منتقدان او می‌گفتند چنین چیزی در فضای سیاسی کانادا و با توجه به تعداد کمتر زنان نماینده به نسبت مردان در مجلس، ممکن نخواهد شد.

اما ترودو بر سر وعده‌اش ماند و  ۱۵ مرد و ۱۵ زن را به عنوان وزرای خود معرفی کرد.

در بین این زنان، مریم منصف نماینده افغان-کانادایی از منطقه پیتربرو، وزیر «نهادهای دمکراتیک» شده است. او اولین وزیر مسلمان کانادا و اولین زن مسلمانی است که وزیر شده است.

«زندگی در یک ساختار دموکراتیک موهبت است». این جمله‌ای بود که مریم منصف در روز وزیر شدن خود به «هافینگتون پست» کانادا گفت.

منصف ۱۱ ساله بود که به همراه مادر و خواهرش، افغانستان تحت حکومت طالبان را ترک کرد به کانادا آمد. پدرش زمانی که او دو ساله بود در حال گذار از مرز افغانستان و ایران در تیراندازی‌های مرزی کشته شد. کودکی او در شهر هرات و  در استان خراسان ایران گذشته است؛ کشور میزبانی که در آن مهاجر غیرقانونی بود و  از زندگی در آن خاطرات خوشی ندارد.

مریم منصف به این دلیل وزیر  نهادهای دمکراتیک شده که پیش از این در سمت‌های دولتی در شهر خود خدمت کرده و رابط کنشگران و مطالبات آن‌ها با نهادهای دولتی بوده است.

کانادا تنها کشور جهان است که وزارت ورزش آن، وزارت کم‌توانی‌های جسمی و روحی نیز هست. روز ۴ نوامبر کارلا کارلترو، قهرمان پارالمپیک کانادا که چهار بار مدال طلا گرفته است، وزیر ورزش و کم‌توانی‌ها شد.

او که با اختلال بینایی متولد شده است، تنها وزیر جاستین تروودو نیست که با کم‌توانی زندگی می‌کند. کنت هر، نماینده مردم کلگری هم، پس از درگیر شدن در یک تیراندازی خیابانی، تیر خورد، فلج شد و از ۲۲ سالگی بر روی ویلچر زندگی می‌کند.کنت هر، وزیر امور سربازان بازنشسته شده و قرار است دستیار و مشاور وزیر دفاع ملی هم باشد.

جاستین ترودو بیست و سومین نخست‌وزیر کانادا  از حزب لیبرال این کشور است. پس از رونمایی از کابینه، کانادایی‌ها و غیر کانادایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، کابینه‌ای را مورد ستایش قرار دادند که از لحاظ جنسیتی برابر است، از همه استان‌های کانادا نماینده دارد، از همه اقلیت‌های دینی نماینده دارد، جوان و پیر از همه گروه‌های سنی در آن حضور دارند، از لحاظ فرهنگی و نژادی گوناگون است و وزرایی با پیشینه‌های قومی مختلف از جمله بومی‌های کانادا در آن انتخاب شده‌اند.

منبع:رادیو زمانه

نظر شما