به گزارش ایرنا سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، نتیجه تحقیقات کارشناسان تسلیحات شیمیایی موید استفاده از گاز خردل در طول جنگ ماه اوت در سوریه است. 

طبق گزارش محرمانه 29 اکتبر این سازمان بین المللی که خبرگزاری رویترز به آن دست یافت، این اطمینان کامل وجود دارد که دستکم دو نفر در 21 اوت در شهر ماریه واقع در شمال حلب در معرض گاز سولفور خردل قرار گرفتند.
در این گزارش آمده است: به احتمال زیاد عوارض گاز سولفور خردل باعث مرگ یک کودک شد. 

این گزارش، اولین تاییدیه رسمی استفاده از گاز خردل در سوریه پس از توافق این کشور با انهدام ذخایر تسلیحات شیمیایی اش، شامل سولفور خردل، است.
با توجه به این که تصور می شد سوریه همه مواد شیمیایی اش را 18 ماه پیش نابود کرد، این گزارش باعث ایجاد مشکل برای شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد.
یکی از مقامات سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی گفت: این گزارش همچنین باعث طرح این سوال می شود که این گاز از کجا می آید. دستیابی داعش به توانایی تولید این گاز و یا به دست آوردن این گاز از ذخایر اعلام نشده تحت کنترل این گروه، مایه نگرانی است.  

این گزارش اواخر ماه جاری به طور رسمی در اختیار بان کی مون دبیر کل سازمان ملل قرار می گیرد و بر شواهد این سازمان در زمینه دستیابی گروه تروریستی داعش به این تسلیحات و استفاده از آنها در عراق و سوریه خواهد افزود.
مقامات کردستان عراق ماه گذشته اعلام کرده بودند که داعش در ماه اوت خمپاره های حاوی گاز خردل به سوی نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق شلیک کرد.
به گفته مقامات سازمان ممنوعیت تسلیحات شیمیایی، شورای اجرایی این سازمان خواستار نشستی ویژه برای گفت وگو درباره یافته های حاصله در سوریه شد که این نشست در 23 نوامبر در لاهه برگزار می شود.

 

 

 

 

 

نظر شما