مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در سفر به ایران با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی رییس جمهوری دیدار کرد.

این نخستین سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران است.

آقای شولتز در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که پس از سپری کردن مرحله اجرایی توافق هسته‌ای، درهای همکاری بیشتر اقتصادی میان دو طرف و تحولات مثبت جدید باز شود.

رئیس پارلمان اروپا همچنین درباره بحران سوریه و آینده سیاسی این کشور گفت: «من به آقای لاریجانی هم گفتم که به باور من آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد ولی در زمان حال و کوتاه مدت می‌توان برای آن متصور بود.»

او بر تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور تاکید کرد و گفت که اتحادیه اروپا و کشورهایی مثل عربستان، روسیه، آمریکا و ایران می‌توانند این روند را تسهیل کنند. با وجود این، آقای شولتز خواستار رسیدن به یک همگرایی ملی در سوریه شد و گفت: «در یک دیالوگ ملی در داخل سوریه می‌توان به یک راه حل رسید و باید در این راستا کسانی که جنایت جنگی انجام داده‌اند مانند کسانی که بمب بر سر ملت خود می‌ریزند پاسخگو باشند.»

علی لاریجانی در همین دیدار موضوع سوریه را فراتر از حضور اسد دانست و گفت: « مساله سوریه بحث فرد نیست بلکه طرحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرکات تروریست‌ها است.» او اضافه کرد: «تقلیل مسایل بحرانی در منطقه به فرد، یک اشتباه استراتژیک است.»

مارتین شولتز در این دیدار با محمد جواد ظریف گفت: «ما تاکید داریم که جمهوری اسلامی ایران بازیگری مهم برای حل مناقشات منطقه‌ای بوده است و نقش آن در برقراری صلح و ثبات، غیر قابل انکار است

رئیس پارلمان اروپا همچنین حضور ایران را در کنفرانس‌های بعدی وین با موضوع بحران سوریه حائز اهمیت دانست.

وی همچنین از همکاری‌های اقتصادی، مراودات تجاری و سرمایه گذاری اروپا در جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

رئیس پارلمان اروپا در پایان روز با حسن روحانی دیدار کرد. رییس جمهور در این دیدار با اشاره به اینکه «در خصوص جدیت برخی کشورهایی که امروز مدعی مبارزه با تروریسم هستند، ‌تردید‌هایی وجود دارد، چرا که نمی‌شود هم ادعای مبارزه با تروریسم داشت و هم نسبت به غارت‌‌ها و جنایات تروریست‌ها بی‌تفاوت بود»، گفت: خوشبختانه امروز فرصت‌های بیشتری برای گسترش همکاری ایران و اتحادیه اروپا در جهت کمک به ثبات در منطقه بوجود آمده است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم، چرا که این ثبات به نفع تحول و توسعه اقتصادی همه کشورها خواهد بود.

رییس پارلمان اروپا نیز با اشاره به حضور و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وین در خصوص موضوع سوریه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عنصر ثبات در منطقه‌ای آکنده از بی‌ثباتی است و در نتیجه تروریزم در سوریه، با موجی از پناهندگان در اروپا نیز مواجه هستیم و اکنون هدف اصلی و مشترک ما مبارزه با داعش است.

شولتز همچنین به ضرورت توسعه روابط علمی و فرهنگی ایران و اتحادیه اروپا در کنار گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: اروپا خواهان گسترش همکاری، دوجانبه و بین‌المللی با تهرا ن است.

نظر شما