رجب طیب اردوغان طی حکمی دستور برگزاری انتخابات مجدد را، در تاریخ 1 نوامبر (بیش از دو ماه دیگر) صادر کرد؛ این حکم بعد از آن صادر شد که تلاش احمد داوود اغلو نخست وزیر این کشور برای تشکیل دولت ائتلافی به نتیجه نرسید. به عقیده ی برخی از تحلیلگران سیاسی، دولت ترکیه تلاش لازم را برای تشکیل دولت ائتلافی نکرد، تا کار به اینجا بکشد؛ چرا که اردوغان تمایلی به تقسیم قدرت نداشته و امیدوار است با برگزاری انتخابات زودهنگام، بار دیگر اکثریت مجلس را در کنترل خود درآورد. ترکیه از 17 خرداد که حزب عدالت و توسعه اکثریت کرسی های پارلمان را از دست داد، در بلاتکلیفی سیاسی به سر می بَرد.

اردوغان در حالی دستور برگزاری انتخابات مجدد را صادر کرد که گزینه های دیگری نیز پیش روی او وجود داشت، یکی از آنها تشکیل دولت ائتلافی به رهبری حزب دوم در پارلمان یعنی حزب جمهوریخواه خلق بود، گزینه ای که پیش از این از سوی حزب دموکراتیک خلق (حزب طرفدار کردها) مورد حمایت قرار گرفته بود؛ هرچند در صورت اتخاذ این تصمیم از سوی اردوغان، احتمال موفقیت حزب جمهوریخواه خلق در تشکیل دولت چندان به نظر نمی رسید، زیرا ملی گرایان حزب حرکت ملی حاضر به همکاری با حزب دموکراتیک خلق نبوده و خواهان پایان روند صلح با کردها هستند. بر اساس قانون اساسی ترکیه یک گزینه ی دیگر، تشکیل دولت انتقالی با مشارکت هر چهار حزب حاضر در پارلمان و ایجاد زمینه ی لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام بود؛ اما اردوغان ترجیح داد احمد داوود اغلو به عنوان رییس یک دولت اقلیت در قدرت باقی بماند.

 نظرسنجی ها نشان می دهد که با توجه به درگیری های اخیر بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد پ.ک.ک، مردم بار دیگر به حزب عدالت و توسعه متمایل شده اند و احتمال پیروزی این حزب در انتخابات پیش رو زیاد است. اما یکی از کارشناسان سیاسی با بیان اینکه تا تاریخ 1 نوامبر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، خاطر نشان ساخت که احتمال افزایش خشونت ها در کشور، می تواند موجب کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه گشته و بار دیگر نتایجی همچون نتایج انتخابات دور قبل را رقم زند؛ زیرا در آن صورت مردم اردوغان را باعث و بانی بی ثباتی در کشور می دانند. تا همین جا نیز سیاست های نادرست اردوغان موجب شده است که ترکیه بسیاری از دوستان منطقه ای خود را ازدست داده و با آمریکا بر سر برخورد با داعش دچار مشکل شود؛ این مشکلات محدود به سیاست خارجی ترکیه نیست، بلکه در داخل نیز به اقتصاد ضربه خورده، ارزش لیر در مقایسه با دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده، اصلاحات متوقف شده و حتی در برخی موارد شاهد رفتار های ارتجاعی از سوی حزب عدالت و توسعه بوده ایم.

نظر شما