twitter share facebook share ۱۳۹۴ شهریور ۰۱ 945

امروز طی مراسمی، سفارت انگلیس در ایران بازگشایی شد. فیلیپ هموند وزیر خارجه ی انگلیس که همراه با هیئتی اقتصادی به ایران سفر کرده است، در مراسم بازگشایی سفارت حاضر شد و در سخنانی ایران را کشوری مهم در منطقه ای استراتژیک و بی ثبات خواند و بیان کرد: «بازگشایی سفارت نشان از پایان یک دوره در روابط دو کشور و آغاز گامی پیش روست؛ انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 2013، آغازگر بهبود روابط انگلیس و ایران بود و توافق جامع وین نیز نقطه عطفی مهم، که ما را بر ادامه ی این مسیر تشویق نموده است.» او تروریسم، بی ثباتی در منطقه، گسترش نفوذ داعش در عراق و سوریه، مواد مخدر و مهاجرت را، از مشکلات مشترک دو کشور دانست که طرفین می توانند برای حل آن با یکدیگر همکاری کنند و خاطر نشان ساخت که کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، به نقش سازنده ی ایران در منطقه و جهان پی برده اند.  محمد جواد ظریف وزیر خارجه ی ایران نیز در دیداری که با همتای انگلیسی خود داشت، چنین گفت:« ایران با برخی کشورهای اروپایی اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه دارد، اما فکر می کند در یک محیط تعاملی مبتنی بر چشم باز و واقع گرایی، این مسائل قابل حل است». این اولین سفر وزیر خارجه ی بریتانیا، از سال 2003 می باشد و از بعد از انقلاب 58 تاکنون، وی دومین وزیر خارجه ی انگلیس است که به ایران سفر می کند.

سفارت انگلیس بعد از آن بسته شد که در نوامبر 2011 گروهی، به سفارت این کشور حمله بردند و دست به تخریب آن زدند؛ در پی این حادثه بریتانیا سفارت خود را به حالت تعطیل دراورد، دیپلومات های خود را از ایران فراخواند و به دیپلومات های ایران نیز، دستور ترک خاک این کشور را داد. پس از آن برخی از کشورهای اتحادیه ی اروپا به عنوان اعتراض، سفرای خود را فراخواندند و روابط ایران با کشورهای اروپایی به پایین ترین سطح خود رسید. اما دستیابی به توافق هسته ای موجب گرم شدن دوباره ی روابط ایران و غرب شد و دو هفته بعد از توافق، لندن توصیه های قبلی خود را مبنی بر، خودداری شهروندان این کشور از سفر به ایران اصلاح نمود و سراسر ایران را منطقه ی سبز یا بی خطر اعلام کرد. دو روز بعد از توافق نیز دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در تماسی تلفنی با حسن روحانی، توافق وین را آغازی نو در مناسبات بین دو کشور توصیف کرد.

همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس پس از 4 سال تعطیلی، سفارت ایران در لندن نیز بازگشایی شد؛ هرچند مجید تخت روانچی در مصاحبه با خبرنگاران عنوان کرد که روابط دو کشور فعلاً در سطح کاردار بوده و تا تکمیل کادر کنسولی تنها صدور ویزای دیپلماتیک انجام خواهد شد.

 

نظر شما