به گزارش ایلنا، سردار حسین علایی فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه در نشست علمی حضور روسیه در سوریه و تاثیر آن بر منافع و امنیت ملی ایران که توسط انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد، با طرح این سوال که امنیت ملی ایران را چه مسئله‌ای تهدید می‌کند؟ بیان کرد: تصور من در پاسخ به این سوال آن است که مهمترین چیزی که امنیت ایران را در طول 50 سال گذشته تهدید می‌کند، کشورهای همجوار است. در رژیم گذشته، تهدید اول ایران کشورهای همجوار بودند و بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ایران، عراق به ایران حمله کرد. اکنون نیز مهمترین تهدید ایران که ممکن است اجرایی شود از سوی همسایگان است.

علایی با تاکید بر آنکه باید دانست کشورهای همسایه قدرت و توان حمله و درگیری نظامی با ایران را ندارند، گفت: مهمترین تهدید از سوی آنها، این است که در چنین کشورهایی، بی‌دولتی یا دولت‌های ضعیف حاکم شود. این بی‌دولتی مبنای ظهور گروه‌های تروریستی هستند که امکان به‌کارگیری آنها توسط قدرت‌های رقیب مانند امریکا وجود دارد؛ مانند داعش و سایر گروه‌هایی که در سوریه در حال جنگیدن هستند. از این دیدگاه، یکی از تهدیدهای مهم علیه امنیت ملی‌مان نداشتن دولت در کشورهای اطراف ایران یا دولت‌های ضعیف  است.

وی با اشاره به اسرائیل اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، اسرائیل تهدید اول خود را ایران می‌داند و  ایران هم تهدید اول خود را اسرائیل می‌داند. اسرائیل هر اقدامی علیه ایران را عملی بداند، انجام می‌دهد مانند ترور دانشمندان هسته‌ای که داخل خاک ایران صورت گرفت. بنابراین مهمترین اقدام برای اسرائیل آن است که دولت در سوریه و لبنان به گونه‌ای شکل بگیرد که این دولت‌ها، نه تنها همسو با ایران نباشند بلکه با جمهوری اسلامی ایران نیز زاویه داشته باشند زیرا فضا را برای اجرای اقدامات اسرائیل فراهم می‌سازنند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی ادامه داد: دولت‌ها در سوریه و لبنان و عراق باید دولت‌هایی باشند که با ایران یا همسو باشند یا آنکه غیرهمراه با اسرائیل و تن به خواسته‌‌های اسرائیل ندهند و اسرائیلی‌ها بر آنها نفوذی نداشته نباشند. حتی کشوری مانند ترکیه برای ایران بسیار خطرناک است زیرا به محض تفاهم با امریکا و اسرائیل، فضای هوایی ترکیه تحت اختیار امریکا و اسرائیل خواهد بود.

این فرمانده اسبق سپاه تاکید کرد: هیچ کس شکی ندارد که القاعده توسط امریکایی‌ها درست شد ولی هیچ کسی هم شک ندارد که این القاعده بود که به برج‌های دو قلو در نیویورک حمله کرد، هرچند در ایران بسیاری بر روی این مسئله شک و ابهام دارند ولی من در این باره تردیدی ندارم. من شکی ندارم که داعش با مدیریت و حمایت امریکا به وجود آمده است ولی اکنون این قدرت‌ها بر روی آن مدیریتی ندارند و حتی عربستان و قطری که به آنها پول می‌دهند و ترکیه‌ای که داعشی‌ها را آموزش می‌دهند، امروز داعش در مدیریت کامل آنها نیست.

علایی با اشاره به گروگان‌گیری سربازان سپاه توسط داعش در سال‌های قبل ابراز داشت: به یاد دارید در اوایل بحران سوریه، اتوبوسی از بچه‌های سپاه برای زیارت به سوریه سفر کرده بود و 48 نفر از سپاهیان به دام داعش افتادند که ما آنها را از طریق قطر آزاد کردیم. اگر قطر بر روی داعش نفوذ نداشت، افراد ایرانی نیز آزاد نمی‌شدند پس آنها نفود دارند ولی این نفوذ به آن معنا نیست که برنامه‌ریزی برای حمله به پاریس تحت مدیریت قطر، عربستان و ترکیه است.

علایی در پاسخ به این سوال که آیا شلیک موشک‌های روسیه از خرز به سمت سوریه تهدیدی برای ایران محسوب نمی‌شود؟ تاکید کرد: عبور موشک‌های روسیه به شدت به ضرر ایران بود زیرا حضور عبور هواپیماها را ناامن کرد. ما در دو سال اخیر تلاش کرده بودیم که نشان بدهیم فضای ایران امن است و به همین خاطر، عبور هواپیماهای خارجی از فضای ایران دو برابر شده بود و این یک درآمد ارزی برای کشورمان ایجاد کرده بود. از سوی دیگر، فضای ایران نسبت به عراق، افغانستان و شمال و جنوب ایران برای پروازهای عمومی امن‌تر بود و بلافاصله با این اقدام، فضای ایران ناامن جلوه داده شد و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی هواپیمایی فضای عبوری‌شان را از عراق و ترکیه تغییر دادند و فضای منفی علیه ایران شکل گرفت. ایران نباید اجازه این کار را به روسیه می‌داد و باید نسبت به این اقدام اعتراض می‌کرد و اکنون نیز نباید اجازه چنین کاری را به روسیه دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا سرمایه‌گذاری ایران در خصوص سوریه، سرمایه‌گذاری اشتباهی نبوده است؟ گفت: از دست رفتن سوریه، به معنای افتادن حکومت به دست عربستان و ترکیه و همچنین امریکا و در نتیجه، گسترش حوزه عمل اسرائیل تا مرزهای ایران است پس ایران چاره‌ای ندارد تا تهدید را از خود دور کند.

این استاد دانشگاه افزود: ایران این احساس را می‌کند که رها کردن دولت فعلی سوریه، سپردن حکومت به دست کسانی است که توسعه تروریسم را به دنبال می‌آورد و از سوی دیگر، موجب افزایش امنیت اسرائیل می‌شود. همچنین عدم موفقیت ایران در سوریه موجب ناامنی دو حوزه نفوذ دیگر ایران یعنی عراق و لبنان نیز خواهد شد.

 

 

نظر شما