این روزها نام سعید جلیلی در محافل مختلف، از جمله در کمیسیون ویژه ی بررسی برجام، به گوش می رسد؛ اما او در این کمیسیون چه می کند؟ برخی اینگونه مطرح می کنند که حضور جلیلی در این کمیسیون، به واسطه ی اطلاعاتش در دوره ای است که ریاست تیم مذاکره را بر عهده داشته است. اما استراتژی و تاکتیک های دو تیم در مذاکرات تفاوت های زیادی با هم دارد و اگر از نظر جلیلی رویکرد خود صحیح بوده، پس به طور حتم نقدهایی از سر تفاوت دیدگاه مطرح خواهد کرد که با بیطرفی اعضای کمیسیون همخوانی ندارد.

آنگونه که نویسنده ی روزنامه ی آرمان معتقد است رویکرد انتخاباتی، در حضور سعید جلیلی در کمیسیون بررسی برجام موثر بوده است. اتفاقات چند روز اخیر و توجه ویژه به او، این گمانه را تقویت می کند که اصولگرایان بر حمایت از سرلیستی جلیلی به توافق رسیده اند و می خواهند در هر جایگاهی نام او مطرح باشد. اکنون که اعضای کمیسیون را اصولگرایان تشکیل می دهند پس جای تعجب نیست که جلیلی هم عضوی از آن شود. در همین راستا دیروز نماینده ی اردکان در مجلس اقداماتی از این دست را گارد گرفتن در مقابل دولت خواند و گفت:« اعضای کمیسیون از اصولگرایان تندی هستند که با دولت زاویه دارند، درحالیکه تاکید رهبر انقلاب این است که امر بررسی برجام نباید باعث انشقاق میان ملت و خدشه دارشدن وحدت شود. انتظارها در تشکیل کمیسیون ویژه، این بود که از شخصیت های خبره با دیدگاه فراجناحی و کلان نگر استفاده شود».

 سعید جلیلی سابقه ی حضور در مجلس را ندارد و به نظر می رسد چندان برای این حضور بی میل نباشد. به اعتقاد برخی، سرلیستی او می تواند حاصل تصمیم سه تن از بزرگان اصولگرایی به نام آیت الله مصباح، موحدی کرمانی و یزدی باشد. اما تجربه نشان داده است که اصولگرایان دیگر همچون قالیباف، ولایتی و حدادعادل، تبعیت در هر حالتی را پذیرا نیستند و اگر خود را کنار نکشند، شاهد رقابت درون گروهی میان اصولگرایان خواهیم بود.

نظر شما