مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا تحریم‌های مالی و رسانه‌ای تازه ای علیه گروه حزب الله لبنان تصویب کرده است.

این مصوبه بانک‌ها و موسسات مالی بین المللی که با حزب الله و نهادهای وابسته به این گروه ارتباط داشته باشند را مشمول تحریم‌های آمریکا می‌کند.

سنای آمریکا حدود یک ماه پیش تحریم‌های مشابه‌ای را علیه حزب الله در نظر گرفته بود. انتظار می‌رود که این مصوبه به زودی توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، امضا و به قانونی لازم الاجرا تبدیل شود.

مصوبه مذکور همچنین شبکه تلویزیونی المنار حزب الله لبنان را هدف قرار داده است و شرکت‌های ماهواره‌ای یا ارائه کنندگان خدمات اینترنتی به المنار را مشمول تحریم می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا عصر چهارشنبه (۱۶ دسامبر) به اتفاق آرا (۴۲۲ رای موافق) مصوبه‌اش را تصویب کرد.

حزب الله لبنان از سال ۱۹۹۵ میلادی در فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا قرار داشته است.

این در حالیست که ایران و حزب الله لبنان که خود را بخشی از محور مقاومت در برابر اسرائیل می‌دانند، اتهام تروریسم را رد می‌کنند.

استنی هویر، از رهبران ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گسترش تحریم‌های حزب الله را پیامی برای حکومت ایران دانسته است.

آقای هویر با صدور بیانیه‌ای گفته است: «ایران باید بداند که اقدامات این کشور و گروه‌های مورد حمایتش پیامدهایی خواهد داشت

او می‌افزاید: «اگر ایران همچنان از تروریسم حمایت کند، موشک بالستیک آزمایش کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ادامه دهد، توافق هسته‌ای که امسال به دست آمد از اقدام کنگره برای اعمال تحریم جلوگیری نمی‌کند

کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) که بزرگ‌ترین گروه لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن است، از تحریم‌های تازه علیه حزب الله استقبال کرده است.

مصوبه جدید همچنین از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد فعالیت‌های حزب الله در عرصه قاچاق موارد مخدر، جرائم بین المللی، و فعالیت‌های این گروه به خصوص در آمریکای لاتین و قاره آفریقا را به کنگره گزارش دهد.

*بی بی سی

نظر شما