تنها ساعاتی باقی مانده تا توافق هسته ای بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک که تیرماه به دست آمد، اجرایی شود. براساس این توافق، به محض گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و روال جاری بعد آن، اجرای توافق آغاز می شود که مهمترین اثر آن، لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران است.

خبرگزاری فرانسه در وین عصر جمعه، ۲۵ دی اعلام کرد با توجه به حضور بازرسان آژانس در ایران و گزارش آنها، احتمال دارد تائید آژانس انرژی اتمی برای اجرای توافق هسته‌ای اواخر جمعه شب یا اوایل وقت شنبه منتشر شود.
منابع آگاه دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند که همه چیز آماده است تا اتحادیه اروپا در کنار آمریکا و سازمان ملل با رسیدن «روز اجرا»ی برجام ، بتوانند به نظام تحریم ایران پایان دهند.
این منابع گفتند: کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم اکنون در حال توافق بر روی متن دستورالعمل لازم هستند و این متن را سپس کشور هلند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا تایید نهایی خواهد کرد.

 خبرگزاری ریانووستی نیز گزارش داد که احتمالا جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا (شنبه) در وین با یکدیگر دیدار کنند.

 

نظر شما