با آغاز سال تحصیلی جدید، حوزه علمیه حضرت زینب علیها سلام، که در جوار مرقد مطهر آن حضرت واقع شده نیز با حضور هیأت اعزامی دفتر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی از کربلای معلا، سال تحصیلی جدید را آغاز کرد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی شیرازی، با استناد به آیه شریفه: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» سورة آل عمران: 142؛ بر اهمیت کار و تلاش برای رسیدن به رضای الهی و دخول به بهشت اشاره و استقامت و بردباری را کلید دستیابی به این مهم دانست. ایشان ضمن معرفی شهید آیت الله سید حسن شیرازی –مؤسس حوزه علمیه حضرت زینب_به عنوان الگویی عملی برای این آیه شریفه، گفت: «آیت الله سید حسن شیرازی سالها، به وسیله رژیم بعث در عراق زندانی بود و پس از آنکه در اثر دعای مومنان و فشارهای داخلی و خارجی بر آن رژیم ازاد شد، به لبنان و سوریه هجرت کرد؛ اما تعقیب و فشارِ دو دولت استبدادیِ آن زمان، یعنی رژیم بعث عراق و حکومت پادشاهیِ ایران او را رها نمیکرد. علارغم تمامی فشارها، ایشان برای رضای الهی بر عهد خود ثابت قدم ماند ، با جهادی صبورانه، به منظور برافراشتن پرچم حق و نشر علوم اهل بیت علیهم السلام به راه خود ادامه داد و این حوزه مبارک را تاسیس نمود. به برکت وجود و فعالیت این حوزه، در طول بیش از چهل سال، صدها عالم، اندیشمند و سخنور اسلامی پرورش یافتند که با هجرت خود به اقصی نقاط عالَم، ندای اهل بیت را به گوش جهانیان رساندند و بدین واسطه، سرزمینهای زیادی به مذهب تشیع گرویدند».

ایشان همچنین رهنمودهای ذیل را به جهت روشنگریِ طلاب ایراد نمودند:

  1. با برنامه ریزیِ دقیق، تمام زمان خود را برای تحصیل علوم دینی اعم از آموختن، تدریس، مطالعه، تالیف و ... به کار گیرید. 
  2. از خداوند تبارک و تعالی پروا نموده و بدین وسیله خود را به تقوای حقیقی برسانید؛ زیرا این دو، ارکان اساسی استقامت است و راهی است که شما را به رضای الاهی میرساند.
  3. با اقتدا به پیامبر اسلام صل الله علیه و اله ،خود را مزین به خوش اخلاقی کنید؛ زیرا که این صفت ،عاملی مهم در جذب مردم به شنیدن کلام حق است و انسان را به سعادت دنیوی و اخروی میرساند.
  4. در مسیر خود، به سخنرانی توجه ویژه داشته باشید ؛زیرا که آن ابزاری است موثر برای رساندن تعالیم اهل بیت به گوش جهانیان.
  5. برای حفظ میراث شیعی از انقراض، در تألیف و نویسندگی بکوشید.

در پایان ایشان برای شیعیانِ در حصر در مناطق مختلف سوریه، همچون فوعه، کفریا، نبل و الزهرا و همچنین برای گشایش مشکلات شیعیان عراق، بحرین، سعودی، افغانستان و پاکستان دعا کرد.

قابل ذکر است که آن حوزه مبارک در طول چهل سال فعالیت خود، همواره محل آموزش دروس مذهبی، از مقدمات تا سطوح عالی و درس خارج بود و حتی در پرخطرترین شرایط سیاسی و امنیتی حاکم بر سوریه، از فعالیت باز نایستاد. 

نظر شما