نشست وزرای ۱۷ کشور عضو «حمایت بین المللی سوریه» شامگاه پنجشنبه در مونیخ آغاز شد و تا بامداد روز جمعه ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، بامداد روز جمعه در کنفرانس خبری پس از نشست گفت: نشست وزرای کشورهای عضو گروه حمایت بین المللی سوریه بر سر پایان دادن کامل به خصومت ها طی یک هفته به توافق رسیدند.

کری اضافه کرد، اعضای این گروه توافق کردند طی یک هفته آتش بس سراسری برقرار شود.
وی با این حال تصریح کرد که آتش بس در سوریه شامل گروه داعش، و جبهه النصره نخواهد بود.
وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که کشورهای حاضر در این نشست همچنین با تسریع و گسترش فوری کمک های انساندوستانه به شهرها و مناطق این کشور جنگزده در هفته جاری توافق کردند.
به گفته کری ابتدا این کمک به مناطقی که نیاز فوری به کمک های انسانی دارند، به ویژه ها شهر ها و مناطق تحت محاصره ارسال شده و سپس کمک های بشردوستانه در اختیار همه افراد نیازمند در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
یک دیپلمات غربی به رویترز گفته است: ما به توافقی برای پایان دادن به بمباران‌های روسیه در سوریه دست نیافتیم، اما بر سر فرایندی توافق کردیم که در صورت اجرا می‌تواند شرایط را عوض کند. 
جان کری همچنین گفت که مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان آن به زودی از سر گرفته خواهد شد.

در همین حال به گفته وزیر خارجه ترکیه، اگر حملات هوایی روسیه علیه مخالفان دولت دمشق در سوریه پایان نیابد، آتش بسی که به واسطه قدرت‌های جهانی برقرار شده است، دوام نخواهد یافت.

مولود چاووش اغلو روز جمعه بعد از نشستی در مونیخ این اظهارات را مطرح کرد.

چاووش اغلو همچنین افزود در صورتی که بمباران‌های روسیه متوقف نشود دسترسی انسانی به طور موثر فراهم نخواهد شد.

چاووش اغلو ادامه داد ترکیه و شرکای آن با حمله روسیه به گروه‌هایی مانند داعش و جبهه النصره مخالف نیستند، اما مسکو باید عملیات خود را با ائتلاف تحت هدایت امریکا هماهنگ کند.

در تحولی دیگر، سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید چشم‌انداز برگزاری مذاکرات آتی برای صلح در سوریه هنوز «روشن» نیست.

احمد فوزی در این باره گفت که «جوهر» توافق مونیخ «هنوز خشک نشده است» و نمی‌توان گفت که آیا دی میستورا قادر به برگزاری دور تازۀ مذاکرات صلح هست یا خیر.

دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی نجات نیز گفت که توافق مونیخ نیاز به ارائه جزئیات بیشتر و فوریت دارد.میلیبند که وزیر سابق امور خارجه بریتانیا نیز هست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای اجرای یک عملیات اضطراری یک هفته منتظر نمی‌مانند، مردم سوریه نیز نباید یک هفته برای اتمام بمباران‌ها صبر کنند.»

نظر شما