به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: هدف اصلی از درگیری‌های حلب قطع مسیر بین این استان و ترکیه است چراکه ترکیه مسیر اصلی امدادرسانی تروریست‌هاست.

وی بر لزوم جدا کردن روند مذاکره برای حل سیاسی بحران و روند مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

بشار اسد تاکید کرد: ماموریت نخست من و ماموریت هر مسئولی در سوریه مبارزه با تروریسم به شکل اساسی است. تروریسم، سیاست‌های کشورهای غربی و محاصره مردم سوریه دلیل مشکلات آوارگان سوری در خارج از کشور و مشکل گرسنگی در داخل سوریه است.

وی افزود: درگیری از آغاز بحران سوریه درباره این بوده که چه کسی از پایگاه مردمی در سوریه برخوردار است برای همین ما که به دنبال تحقق منافع مردم سوریه هستیم به بمباران غیرنظامیان نمی‌پردازیم. در هر جنگی یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که ممکن است افرادی بیگناه قربانی شوند. این قاعده کلی جنگ‌هاست و سیاست دولت سوریه نیست.

اسد درباره عملیات نیروهای سوری برای بازپس‌گیری حلب نیز گفت: جنگ واقعی قطع کردن مسیر بین حلب و ترکیه است. ترکیه مسیر اصلی امدادرسانی به تروریست‌هاست. در حال حاضر جنگ در بیش از 10 جبهه از شمال تا جنوب و همچنین در غرب لاذقیه وجود دارد و تمامی عملیات‌ها همزمان صورت می‌گیرد.

بشار اسد درباره اینکه چند سال طول می‌کشد تا صلح به سوریه بازگردد گفت: سوال اصلی این است که ترکیه و عربستان چند سال دیگر از تروریسم حمایت می‌کنند و اینکه چه زمانی غرب بر این کشورها برای توقف حمایتشان از تروریسم فشار خواهند آورد.

وی گفت: تمامی تروریست‌ها دشمن هستند اما ما به تمامی مخالفان سیاسی احترام می‌گذاریم. مخالفان سیاسی در داخل سوریه وجود دارند که مواضع سختی را در قبال دولت اتخاذ می‌کنند اما ما به آنها حمله نمی‌کنیم. ما با تمامی کسانی که علیه دولت سلاح به دست بگیرند مقابله خواهیم کرد.

اسد درباره جیش الاسلام و احرارالشام نیز گفت: آنها به عنوان بخشی از مخالفانی که عربستان آنها را تشکیل داده به ژنو آمدند و به این دلیل که عربستان همان طرفی است که از تروریسم در سطح جهانی حمایت می‌کند پس کاملا طبیعی است که نمایندگان عربستان از تروریست‌ها و نه از سیاستمداران باشند.

وی افزود: ما باید در اینجا به این نکته توجه کنیم که با سوری‌ها مذاکره نمی‌کنیم بلکه با نمایندگان عربستان، فرانسه، انگلیس و دیگر حامیان آنها مذاکره می‌کنیم. مخالفانی که به یک کشور خارجی یا دستگاه اطلاعات دیگر کشورها وابسته هستند، نماینده مردم سوریه در مذاکرات نیستند.

بشار اسد درباره مداخله ترکیه و تهدیدات عربستان برای مداخله زمینی در سوریه گفت: منطق می‌گوید که این مداخله غیرممکن است اما در برخی مواقع واقعیت با منطق در تضاد است. به ویژه زمانی که افرادی رهبری یک دولت را برعهده داشته باشند که عاقل نباشند. این احتمالی است که وقوع آن بعید نیست. آن هم به یک دلیل ساده و آن این است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شخصی متعصب و طرفدار اخوان المسلمین است و رویای امپراطوری عثمانی را در سر می‌پرواند. شکست‌هایی که در تونس، لیبی، مصر و سوریه رخ داد شکست شخص اردوغان است و آینده سیاسی وی و چشم اندازهایاش را تهدید می‌کند. اردوغان فکر می‌کند که یک رسالت اسلامی برای منطقه دارد. عربستان نیز همین گونه فکر می‌کند فروپاشی تروریست‌ها در سوریه فروپاشی سیاست‌های این دو کشور است. چنین عملیاتی برای آنها آسان نخواهد بود و ما بدون تردید با آن مقابله خواهیم کرد.

اسد در جواب این سوال که آیا روس‌ها وی را به ترک پستش قانع کرده‌اند گفت: اگر با سیاست روسیه و مسئولان روسی همانطور که به مسئولان غربی و سیاست آنها نگاه می‌کنیم، بنگریم این مساله ممکن است اما حقیقت برخلاف این مساله است، روس‌ها احترام زیادی برای ما قائل هستند و با ما به شکل برخورد یک ابرقدرت با یک کشور کوچک تعامل نمی‌کنند بلکه با ما به عنوان یک کشور دارای حاکمیت برخورد می‌کنند. برای همین این موضوع به هیچ وجه مطرح نشده است.

اسد درباره آمادگی سوریه برای دادن پایگاه‌های دائمی بر روی خاک کشورش به ایران و روسیه گفت: وجود پایگاه‌های نظامی بر روی خاک سوریه به معنای این نیست که سوریه به این کشورها از نظر سیاسی وابسته شده است. آنها در مسائل قانون اساسی و اقدامات سیاسی ما هیچ مداخله‌ای نمی‌کنند. روس‌ها پایگاهی در سوریه دارند اما ایرانی‌ها خواهان ایجاد پایگاه بر روی خاک ما نشده‌اند مشکلی نیز در این باره وجود ندارد.

نظر شما