ترکیه با وجود انتقادهای بین‌المللی اعلام کرده است حمله به حزب اتحاد دموکراتیکِ کردها (PYD)  در سوریه را ادامه خواهد داد.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه این اظهارات را در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بیان کرد. در بیانیه‌ای که دفتر داووداوغلو منتشر کرده، آمده است که آنکارا «به حزب اتحاد دموکراتیک اجازه نخواهد داد به اعمال متجاوزانه خود ادامه دهد، نیروهای امنیتی ما تا کنون پاسخ لازم را به آنها داده‌اند و به این کار ادامه خواهند داد.»

پیش از این، فرانسه و امریکا از ترکیه خواسته بودند حملات توپخانه‌ای خود را به سوریه متوقف کند.

به نوشته روزنامه تودی زمان ، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، خواستار توقف حملات ترکیه به شمال سوریه شده است. در این راستا، کاخ سفید در بیانیه‌ای از تماس تلفنی بین جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در روز گذشته خبر داد. بایدن در این گفت‌و‌گو، بهره برداری نیروهای کرد از وضعیت موجود در شمال سوریه برای تشکیل حکومت جدید در نزدیکی مرزهای ترکیه را نفی کرده و در مقابل، خواستار توقف حملات ارتش ترکیه به این مناطق شده است. 

 همزمان، دولت فرانسه نیز از آنکارا خواسته حملات خود به شمال سوریه را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت توقف فوری بمباران، چه از سوی دولت سوریه و چه از سوی ترکیه علیه مناطق کردنشین تأکید کرد. این خبرگزاری اشاره می کند که ارتش ترکیه روز یکشنبه برای دومین روز پیاپی، مواضع کردهای سوریه را آماج هوایی قرار داد و با توپ‌های هویتزر که در مرز ترکیه و سوریه قرار گرفته‌اند، به مواضع حزب اتحاد دموکرات (PYD) در پیرامون شهرک «اعزاز» حمله کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین آمده است، پاریس از «بد‌تر شدن شرایط» در شهر حلب و شمال سوریه نگران است.

در تحولی دیگر و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه سوریه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که 12 خودروی جنگی ترکیه به همراه 100 فرد مسلح که به نظر می‌رسد جزو نیروهای ترکیه هستند از طریق گذرگاه مرزی باب السلامه وارد خاک سوریه شدند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه خود اعلام کرد: تجاوزات مکرر ترکیه علیه مردم سوریه نقض حاکمیت سوریه و قطعنامه‌های و قوانین بین‌المللی است.

این در حالی است که عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه اخبار مربوط به ورود نیروهایش به خاک سوریه را تکذیب کرد و گفت: ترکیه قصد ندارد نیرو به داخل خاک سوریه بفرستد.

در همین حال خبرگزاری رویترز اعلام کرد در درگیری‌هایی که در مرز ترکیه با سوریه رخ داد یک سرباز ترکیه‌ای کشته شد. این خبر می‌تواند صحت اظهارات وزارت خارجه سوریه درباره ورود نیروهای ترکیه‌ای به خاک این کشور را تایید کند.

این در حالی است که در عرصه میدانی سوریه، اوضاع همچنان به نفع نیروهای دولتی در جریان است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع نظامی میدانی از پیشروی ارتش سوریه در غرب استان رقه سوریه خبر داده است. یک منبع آگاه گفته، ارتش سوریه از غرب استان رقه در حال پیشروی است و بعد از درگیری‌های سنگین با تروریست‌های داعش، بلندی‌های راهبردی را تحت کنترل خود درآورده است.

همزمان روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی از وضعیت میدانی سوریه، از پیروزی ایران و روسیه و ناکامی عربستان، ترکیه و قطر سخن گفته است. این روزنامه با بیان اینکه برندگان و بازندگان جنگ سوریه در حال مشخص شدن هستند، می نویسد حامیان منطقه‌ای گروه‌های مسلح فعال در سوریه، به هیچ یک از اهداف نظامی خود نرسیده‌اند. قدرت‌های منطقه‌ای مانند ترکیه، عربستان سعودی و قطر نتوانستند اسد را سرنگون کنند و به هیچ‌ یک از اهداف جنگی خود نرسیده‌اند. ایران و ائتلاف شیعی که تحت رهبری این کشور هستند، بسیار موفق‌تر بوده‌اند؛ چهار ماه قبل که روسیه وارد جنگ سوریه شد، بسیاری پیش‌بینی کردند که این کشور از کار خود پشیمان می‌شود، ولی برعکس، روسیه حالا در تصمیم‌گیری در مورد نحوه پایان دادن به جنگ، نقشی محوری پیدا کرده است.

معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت و گو با اشپیگل گفته از نظر مسکو، تعیین جانشین برای بشار اسد موضوعیت ندارد. وی اظهار داشته: «از نظر ما، بشار اسد رییس جمهور مشروع سوریه است. آمریکایی‌ها به دفعات از ما خواسته‌اند، به یک جمع بندی برسیم که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند، ولی ما هرگز چنین موضوعی را مدنظر قرار نخواهیم داد».

وی می افزاید: «این شهروندان سوریه هستند که باید درباره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. بخش قابل توجهی از جامعه سوریه از وی حمایت می‌کند و اگر وی در حال حاضر کنار برود، سوریه به عنوان یک کشور از هم خواهد پاشید؛ این را امریکایی‌ها هم قبول دارند».

*تابناک

نظر شما