نخست وزیر انگلیس می‌گوید کشورش و اتحادیه اروپا بر سر مفاد قراردادی به توافق رسیده‌ اند که به بریتانیا «جایگاه ویژه‌ای» در این اتحادیه می‌دهد.

در پی دو روز مذاکره بی وقفه در بروکسل، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافقی دست یافتند تا انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند و به کابوس خروج این کشور از اتحادیه اروپا پایان دهند.

این در حالیست که انگلیس در آستانه برگزاری همه‌پرسی برای ماندن یا ترک اتحادیه اروپاست.

با توجه به توافق انجام شده، انگلیس دیگر ملزم نخواهد بود به حوزه پولی یورو کمک مالی بکند، بنابراین انتظار می رود نتیجه این همه پرسی ماندن در اتحادیه اروپا باشد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت وی با تمام «قلب و روح» تلاش خواهد کرد تا دراین اتحادیه باقی بماند.        

کامرون درسخنرانی پس از این نشست دو روزه گفت: «بریتانیا کاملا از یک اتحادیه اروپای بیش از پیش یکپارچه بیرون خواهد بود و هرگز عضوی از یک کشور بزرگ اروپایی نخواهد شد. محدودیت های جدیدی در دسترسی مهاجران اروپایی به نظام تامین اجتماعی برقرار می شود. دیگر اینطور نخواهد بود که در ازای چیزی که می دهیم هیچ چیز دریافت نکنیم. هرگز بریتانیا به منطقه پولی یورو نخواهد پیوست. ما حمایت های حیاتی برای اقتصادمان خواهیم داشت با حق نظارت بر قوانین تجارت آزاد ضمن حفظ خود در خارج از محدوده یورو»

نخست وزیر انگلیس از مردم این کشور خواست تا در این همه پرسی، رای به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند. وی گفت:«برای من همین کافی است که بگویم بریتانیا دراتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.»

این توافقنامه به انگلیس این قدرت را می دهد تا برای حفظ ثبات اقتصادی خود بر عملکرد موسسات مالی و بازارها نظارت داشته باشد.

نخست وزیر انگلیس همچنین از اعمال مقرارت سختگیرانه این کشور بر مهاجران اروپایی خبر داد. بر اساس این تصمیم و توافق با اتحادیه اروپا مهاجران اروپایی که برای کار به انگلیس می آیند از سیستم رفاه اجتماعی انگلیس محروم خواهند بود. کامرون این تصمیم را«ترمزی اضطراری» خواند که طی هفت سال آینده در انگلیس اجرایی خواهد شد.

*پرس تی وی

نظر شما