به گزارش شبکه روسیا الیوم، یک مقام وزارت خارجه روسیه که نامش را فاش نکرد گفته است که روسیه هیچ اطلاعی از طرح «ب» که آمریکا درباره آن حرف می زند ندارد.

این مقام افزود: ما تلاش‌ها برای تدوین بیانیه مشترک را دو چندان کردیم و باید هر آنچه می‌توانیم برای اجرای عملی آن انجام دهیم. لذا آمریکا نباید از الان و قبل از شروع آن ناامید باشد. 

در این راستا روزنامه وال استریت ژورنال به افشاگری پرداخته و نوشته است که مشاوران ارشد نظامی و اطلاعاتی به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته‌اند که تصور نمی‌کنند روسیه به آتش بس در سوریه پایبند باشد و از دولت آمریکا خواسته‌اند طرح‌هایی را برای تشدید فشار بر مسکو برای ارائه کمک بیشتر تدوین کند.

این روزنامه هشدار داده است که طرح «ب» که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و جان برنان مدیر سیا پشت آن هستند احتمالا واشنگتن را به جنگ نیابتی در سوریه به شکل عمیق سوق می دهد.

روزنامه مذکور به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: بعید نیست افزایش حمایت آمریکا از مخالفان جزو این طرح باشد تا بتوانند مناطق از دست رفته‌شان را پس بگیرند.

به نوشته این روزنامه، مقامات آمریکایی همچنین بعید نداستند که پیشنهاد کارتر شامل چندین راهکار برای اعمال فشار بر مسکو باشد. در این زمینه تنها گسترش دایره برنامه حمایت تسلیحاتی از مخالفان مسلح جزو برنامه نیست بلکه حمایت اطلاعاتی از مخالفان نیز جزو طرح است تا بتوانند مانع موفقیت بیشتر حملات روسیه شوند.

این روزنامه به نقل از یک مقام عالی‌رتبه در دولت آمریکا نوشت که کری با پذیرش بیانیه مشترک می‌خواهد جدیت و اعتبار مسکو را بسنجد و در صورت نقض آتش‌بس از سوی روسیه اجرای طرح ب ضروری است.

اما دیروز وزیر خارجه آمریکا از طرحی دیگر سخن گفت

جان کری در نشستی که روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برگزار شد تهدید کرد در صورت شکست توافق مسکو و واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور وجود دارد.

او گفت که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید تصمیم‌های مهمی درباره دوره انتقالی در سوریه بگیرد.

جان کری، در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که واشنگتن به روسیه و ایران گوشزد کرده که پایان دادن به جنگ در سوریا با ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک سناتور خاطرنشان کرد که  فرایند انتقال سیاسی در سوریه، در صورت پابرجا ماندن توافق آتش‌بس، ظرف چند ماه آینده محقق خواهد شد.

کری گفت: «اگر این فرایند زیاد طول بکشد، مردم خواهند گفت این نمایشی مضحک است و (مذاکرات) را ترک خواهند کرد.»

او با بیان اینکه افزایش بمباران‌های هوایی روسیه قادر به پایان دادن به جنگ در این کشور نخواهد بود، گفت که دولت آمریکا در حال انجام رایزنی‌های لازم برای تعیین طرح جایگزین (پلان بی) برای حالت عدم پایبندی روسیه به توافق آتش‌بس است.

جان کری گفت: «بحث‌های قابل ملاحظه‌ای در حال حاضر درباره پلان B، در صورت عدم موفقیت ما در میز (مذاکرات) در جریان است.»

جان کری، در ادامه تهدید کرد در صورت عدم تحقق طرح آتش‌بس و یا دولت انتقالی در ماه‌های آینده امکان تجزیه سوریه وجود دارد. او گفت: «اگر برای مدت بیشتر، دست روی دست بگذاریم، ممکن است برای یکپارچه نگاه داشتن سوریه، خیلی دیر باشد.»

او از روسیه خواست در صورت عدم پایبندی به آتش‌بس در سوریه، امکان تجزیه این کشور را در محاسباتش در نظر بگیرد. کری گفت: «این جنگ می‌تواند صورت بسیار زشت‌تری به خودش بگیرد و روسیه باید در آنجا بنشیند و اینها را هم در نظر بگیرد.»

سناتور «ران پال»، در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به جان کری که گفته بود معارضان قبول نمی‌کنند که بشار اسد در انتخابات سوریه کاندید شود گفت: «بالاخره معارضان باید برخی شرایط را قبول کنند، هر چه باشد الان بشار اسد دست برتر را در درگیری‌های سوریه دارد و معارضان نمی‌توانند هیچ چیز را قبول نکنند.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ مدعی شد معارضان، امتیازهای زیادی در مذاکرات واگذار کرده‌اند و آنها به اینکه بشار اسد بتواند کشور را متحد کرده و به جنگ پایان بدهد، اعتماد ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره عدم حضور بشار اسد در انتخابات سوریه گفت: «چهار کلمه می‌تواند این جنگ را تمام کند: من کاندید نخواهم شد.»

 

نظر شما