دولت عراق و سفارت امریکا در بغداد در دو پیام جداگانه به ساکنان کرانه رود دجله در مورد احتمال شکسته شدن سد موصل، بزرگ ترین سد عراق، هشدار داده‌اند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای از ساکنان این ناحیه خواسته است که منطقه را تخلیه کرده و دست‌کم 6 کیلومتر از کرانه رود دجله فاصله بگیرند.

در این بیانیه آمده است که اقدامات احتیاطی در حال اجرا هستند، اما احتمال «بسیار کمی» وجود دارد که این سد که در حدود 50 کیلومتری شمال شهر موصل واقع است، شکسته شود.

این در حالی است که سفارت امریکا در بیانیه‌ای مشابه دربارۀ خطر «جدی و بی‌سابقه» شکسته شدن این سد، هشدار داده است.

در بیانیه این سفارتخانه آمده است: «ما اطلاعات خاصی که نشان دهد این سد چه زمانی می‌شکند در اختیار نداریم، اما به دلیل احتیاط می‌خواهیم تأکید کنیم که تخلیه سریع ساکنان، موثرترین راه برای نجات جان صدها هزار نفر است

براساس این بیانیه شکسته شدن احتمالی سد موصل می‌تواند در عرض چند ساعت شهر را در سیلی عظیم فرو ببرد و موجب مرگ حدود 1.5 ساکنِ کرانه رود دجله شود.

ساخت این سد که 3.4 کیلومتر طول دارد، در سال 1984 و در زمان حکومت صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق به اتمام رسید. دولت عراق در تلاش بوده است با تزریق ملات از نشست این سد که بر روی خاک سست بنا شده است، جلوگیری کند.

این سد که پیشتر سد صدام نامیده می‌شد در اوت 2014 (حدود مرداد 1394) به دست گروه تروریستی داعش افتاد. در آن زمان بیم آن می‌رفت که تروریست‌ها سد را منفجر کرده، سیل مهیبی به شهرهای موصل و بغداد سرازیر کنند و عامل مرگ تعداد زیادی از شهروندان شوند.

نیروهای ارتش عراق و مبارزان کُرد دو هفته پس از به تصرف درآمدن سد موصل، آن را آزاد کردند، اما به گفته مقامات امریکا با توجه به این‌که داعش تجهیزات تعمیر سد را به سرقت برد و موجب فرار تکنسین‌ها شد، از همان زمان خطر شکسته شدن سد کماکان پابرجا بوده است.

اوایل ماه فوریه (بهمن ماه) دولت عراق اعلام کرد با شرکت ایتالیایی تروی برای تعمیر و نگهداری از سد، قرارداد بسته است.

ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا نیز اعلام کرد کشورش 450 سرباز را برای حفاظت از سد در هنگام تعمیر اعزام خواهد کرد. به گفته مقامات ایتالیایی تعمیر این سد 18 ماه به طول می‌انجامد.  

پیشتر محسن الشمری، وزیر منابع آب عراق گفته بود که احتمال شکسته شدن سد موصل «یک در هزار» است. الشمری ساخت یک سد جدید و یا ایجاد یک دیوار بتنی پشتیبان را تنها راه‌حل این مشکل دانسته بود.

اما سفارت آمریکا در بیانیه ای، گزارش ها مبنی بر آماده باش به کارکنان سفارت و درخواست از شهروندان آمریکایی برای ترک عراق را عاری از صحت و حقیقت دانست و اعلام کرد، فعالیت های سفارت بطور عادی در جریان است و کارکنان سفارت تحت نظر استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق ، به امور روزانه مشغول هستند.

رسانه های محلی روز دوشنبه اعلام کرده بودند که آمریکا به کارکنان سفارت این کشور در بغداد اعلام کرده که بخاطر احتمال ریزش سد موصل ، آماده ترک این کشور باشند.

در بیانیه سفارت آمریکا گفته شده که سفارت آمریکا به شهروندان آمریکایی برای ترک این کشور توصیه ای نکرده و تنها توجه آمریکایی ها را به بیانیه نخست وزیر عراق درباره برنامه های اضطراری عراق برای رویارویی با هر حادثه احتمالی در خصوص سد موصل جلب می کند.

 

نظر شما