شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از نیروهای «ائتلاف سعودی» گزارش داد، هفت مبارز یمنی که در مناطق نزدیک به مرزهای عربستان و یمن در اسارت نیروهای ائتلاف سعودی بودند، آزاد شدند.

پایگاه خبری «اخبار24» عربستان نیز در گزارشی اعلام کرد با میانجیگری‌ قبیله‌ای در مناطق مرزی عربستان و یمن، «جابر الکعبی» گروهبان ارتش سعودی که مبارزان جنبش مردمی انصارالله یمن وی را بازداشت کرده بودند، آزاد شد و در مقابل هفت یمنیِ در بند عربستان نیز به مبارزان تحویل داده شدند.

العربیه همچنین براساس بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی عربستان (واس) منتشر کرد، نوشت ائتلاف عربستان سعودی از برقراری «آرامش» در مناطق مرزی استقبال می‌کند.

براساس این بیانیه برقراری آتش‌بس در این مناطق که شاهد درگیری‌های شدید است، می‌تواند به یک راه‌حل سیاسی برای بحران یمن منجر شود.

خبرگزاری واس همچنین از آغاز آتش‌بس از روز چهارشنبه (19 اسفند) و ورود کمک‌‎های بشردوستانه به روستاهای مرزی یمن خبر داده است.

این در حالی است که روز گذشته گزارش‌ها حاکی از برگزاری مذاکرات مستقیمِ محرمانه میان سعودی‌ها و مبارزان جنبش مردمی انصارالله یمن (حوثی‌ها) و توافق برای گفت‌و‌گوهای بیشتر در پایتخت اردن بود.

روزنامه رای الیوم روز سه‌شنبه (18 اسفند) اعلام کرد اسماعیل ولد الشیخ احمد، نمایندۀ سازمان ملل در امور یمن در نامه‌ای محرمانه جفری فلتمن، معاون سازمان ملل در امور سیاسی را نسبت به برقراری این گفت‌وگوها مطلع کرده است.

عدم شرکت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در این مذاکرات، نشانگر عقب‌نشینی ریاض از مواضع قبلی خویش است.

مبارزان حوثی از ابتدای جنگ خواستار مذاکرۀ مستقیم با عربستان سعودی بودند، اما ریاض اصرار داشت که هرگونه مذاکره باید با دولت رئیس جمهور مستعفی صورت بگیرد.

پیشتر در ماه جولای (تیرماه) نیز آتش‌بسی پنج روزه و البته ناپایدار میان دو طرف برقرار شد. آتش بس بعدی 24 آذر آغاز و البته هیچ‌گاه اجرا نشد. در جریان این آتش بس جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنان شهرهای یمن را بمباران می‌کردند و در نهایت سعودی ها در تاریخ 12 دی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند آتش‌بس در یمن پایان یافته است.

*پرس تی وی

نظر شما