به گزارش ایرنا، در حمله روز سه شنبه گروه تروریستی داعش با 40 خمپاره و موشک حاوی گازهای خردل و کلر به استان کرکوک، تاکنون بیش از 300 مورد خفگی ثبت و مورد منجر به فوت گزارش نشده است.
مسئولان بیمارستانی همچنین از حمله شیمیایی داعش به روستای شیعه نشین «تازه» واقع در 20 کیلومتری کرکوک خبر داده اند و تعدادی از ساکنان این روستای تحت کنترل کردها در بیمارستان بستری شده اند.
نجم الدین کریم استاندار کرکوک در بازدید از این روستا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است که در سلاح های به کار رفته در حمله شیمیایی تروریست های داعش موادی وجود دارد که هنوز ماهیت آن شناخته نشده است.
این حمله چند ساعتی پس از آن رخ داد که شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کرد جنگنده های آمریکایی حمله به مراکز نگهداری سلاح های شیمیایی داعش را در روز سه شنبه در نزدیکی موصل با هدف اعلامی از بین بردن توان تروریست ها برای استفاده از گاز خردل، آغاز کردند.

استاندار کرکوک تصریح کرد: داعش می خواهد ترس را در دل ساکنان بنشاند و نشان دهد که قادر به استفاده از سلاح های شیمیایی است همانطور که رژیم صدام حسین در حلبچه در سال 1988 هزاران تن را به کام مرگ فرستاد.

در پی این حملات اهالی منطقه تازه از تاخیر 21 ماهه در شروع عملیات علیه داعش در مناطق تازه، بشیر و روستاهای شیعه نشین این منطقه به تنگ آمده و از دولت عراق خواستند هرچه سریعتر برای پاکسازی این مناطق مداخله کند.
محمد مهدی البیاتی مسئول شاخه شمال عراق سازمان بدر روز پنجشنبه حملات شیمیایی داعش به منطقه را تایید کرد و گفت تعداد زیادی مصدوم به بیمارستان ها و مراکز درمانی انتقال یافته اند.
در حمله موشکی سه شنبه گذشته، داعش از 40 موشک کاتیوشا استفاده کرد که علاوه بر خسارات مادی ، مصدومیت غیرنظامیان را نیز به دنبال داشته است.
اهالی بشیر از توابع تازه نیز در یک تظاهرات خواستار تحرک دولت عراق و انجام عملیات نظامی در این منطقه شدند و تهدید کردند که درصورت عدم شروع عملیات دفعه بعد در مقابل دروازه های منطقه سبز امنیتی (الخضراء) تجمع خواهند کرد.
برخی منابع می گویند ، دلیل اصلی تاخیر در عملیات آزادسازی منطقه تازه و روستای بشیر در جنوب کرکوک ، مربوط به اختلافات اربیل و بغداد و مانع تراشی های نیروهای پیشمرگ کرد عراقی است.
این در حالی است که نیروهای الحشدالشعبی و مردم منطقه از مدت ها پیش برای آزادسازی منطقه اعلام آمادگی کرده اند.
درعین حال فرماندهی عملیات مشترک نیز دلیل امتناع از شروع عملیات در این منطقه را وجود یک طرح گسترده عملیاتی برای آزادی جنوب کرکوک عنوان کرده است که تازه و بشیر نیز در این طرح قرار دارند.
تاخیرهای 21 ماهه در اقدام نظامی در این منطقه ، باعث شده که برخی گروه های الحشدالشعبی دولت عراق را تهدید به عملیات یکجانبه کنند. از جمله این گروه ها فرقه العباس القتالیه وابسته به عتبه عباسی و از گروه های الحشدالشعبی است که این هفته به دولت هشدار داد که در صورت عدم تحرک جدی ، بصورت یکجانبه وارد عمل خواهد شد.
در همین حال ، برخی منابع نیز از حملات گسترده شیمیایی داعش به استان های صلاح الدین، الانبار، نینوا و کرکوک ابراز نگرانی کرده اند.
جواد الطبیباوی یکی از سخنگویان عصائب اهل الحق در این خصوص اعلام کرده که داعش در منطق الکرمه در 25 کیلومتری غرب بغداد مقادیر زیادی گاز کلر را در انبارهای خود ذخیره کرده است.
برخی منابع دیگر نیز هشدار داده اند که احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در استان های نینوا، صلاح الدین ، الانبار و کرکوک و حتی کمربند بغداد وجود دارد.
سابقه حملات شیمیایی گروه های تروریستی به بامداد 21 آگوست 2013 (30 مرداد 92) بر می گردد که گروه های تروریستی وابسته به برخی دولت های منطقه، قوطه شرقی در ریف دمشق را هدف قرار دادند.
دولت های غربی و منطقه ای برغم آنکه همه شواهد بر علیه گروه های تروریستی بود، دولت سوریه را متهم کرده و به این بهانه خود را آماده یک عملیات بزرگ نظامی در این کشور کردند.
بعدها مشخص شد که این حملات کار گروه های تروریستی بوده است و تعلل های صورت گرفته در برخورد با این گروه ها ، بخاطر کینه ورزی برخی کشورهای منطقه، باعث شد که اکنون تروریست ها در منطقه از توانایی شیمیایی برخوردار شوند.

نظر شما