twitter share facebook share ۱۳۹۵ فروردین ۲۲ 1076

رییس‌جمهور ایالات متحده در آستانه اجلاس با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از سوی گروه‌های حقوق بشری برای کمک به آزادی فعالان حقوق بشری زندانی در این کشورهای سلطنتی تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آی، در نامه سرگشاده‌ای که از سوی مرکز حقوق بشری خلیج فارس در روز شنبه منتشر شد، امضاء کنندگان از باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا برای آزادی همه مدافعان حقوق بشر در سراسر منطقه خلیج فارس تلاش کند که صرفا به دلیل فعالیت‌های مشروع حقوق بشری و صلح آمیزشان زندانی شده‌اند.

در این نامه آمده است: به جای همکاری با مدافعان حقوق بشر برای مبارزه با افراط گرایی و ساخت جوامعی اهل تساهل، مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ده‌ها تن از این افراد را صرفا برای انجام و اعمال حق و وظیفه شان برای ارتقا و حفاظت از حقوق بشر از طریق آزادی بیان، انجمن و مجمع صلح آمیز زندانی کرده‌اند که در برخی از پرونده‌ها حبس ابد وجود دارد.

سازمان‌های غیردولتی از جمله خبرنگاران بدون مرز، حقوق بشر و مدافعان خط مقدم این نامه را امضاء کرده‌اند.

افرادی مانند رائف بداوی وبلاگ نویس که به 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق در عربستان محکوم شده، عبدالله الخواجه یکی از موسسان مرکز حقوق بشر بحرین و GCHR که به دلیل حضور در اعتراضات دموکراسی خواهی به حبس ابد محکوم شده و دکتر ناصر بن غیث که از سال 2015 ناپدید شد، در میان افرادی هستند که به عنوان نمونه‌ای از تجاوز به حقوق از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح شده‌اند.

زنان و مردان دیگری نیز در این نامه نامشان گنجانده شده که همگی آنها به اتهاماتی مرتبط با آزادی بیان زندانی شده‌اند.

این گروه‌ها قول‌های اوباما در سال 2011 برای حمایت از جنبش‌های مردمی برای اصلاحات در سراسر این منطقه را به او یادآوری کردند. طبق اعلام کاخ سفید، قرار است باراک اوباما 21 آوریل در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند که تمرکز آن بر مبارزه با گروه‌های جهادی و مناقشات منطقه‌ای است.

پیش از این نیز نشستی با متحدان خلیج فارس در کمپ دیوید و در ماه مه سال گذشته برگزار شد که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به دلیل نگرانی از تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در این نشست شرکت نکرد.

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در روز پنج شنبه در دیدار از بحرین به مقامات این کشور پادشاهی که متهم به نقض حقوق اکثریت شیعه در داخل بحرین هستند، گفت: احترام به حقوق بشر ضروری است.

نظر شما