صادق خان عضو حزب کارگر بریتانیا که به تازگی برای تصدی پست شهرداری لندن برای 4 سال انتخاب شده است، در یادداشتی برای روزنامه گاردین، از ماه رمضان گفت: من خودم را یک سیاستمدار مسلمان نمی‌دانم. من یک واعظ یا رهبر مسلمان نیستم و این مساله‌ای است که تبیین آن مهم است چرا که در غیر این صورت تنها بر اساس دینتان قضاوت خواهید شد.

او که فرزند یک خانواده مهاجر مسلمان پاکستانی است، در ادامه چنین می گوید: همه ما هویت‌هایی چند بعدی داریم، من هم یک لندنی، یک فرزند و یک پدر هستم و شهرداری منبر من نیست. اما از آنجاییکه ماه رمضان طی روزهای آینده آغاز می‌شود من معتقدم که این ماه فرصتی عالی برای انجام کارهایی در جامعه و شکستن سوء ظن‌ها نسبت به این دین است.

اگر شما کسی هستید که دوستان مسلمان ندارید یا اسلام را از اخبار شناخته‌اید، ممکن است که غیر عمدی خوانش‌های رسانه‌ای و نفرت پراکنی مردان ریشو را با اسلام یکی بدانید. به همین دلیل من در این ماه ایجاد پل ارتباطی با مسلمانان را از طریق برگزاری مراسم‌های افطار در کنیسه‌ها، کلیساها و مساجد برای خود به عنوان یک اولویت تعیین کرده‌ام.

بهترین راه برای درک متقابل از عقاید یکدیگر اشتراک تجربیات است. روزه داری راه خوبی برای این اشتراک‌گذاری است چرا که زمانی که شما نانی را با کسی قسمت و یک غیر مسلمان را به افطار دعوت می‌کنید، نشان می‌دهید که اختلاف مذاهب مساله بزرگی نیست.

سال‌ها پیش باید به مردم توضیح می‌دادیم که چرا در این یک ماه چیزی نمی‌خوریم اما اکنون در شهر بزرگی چون لندن، جایی که بیش از هزار سال محل تبادل عقاید و فرهنگ‌ها بوده است، اکثر مردم کسی را می‌شناسند که این یک ماه را به روزه داری بپردازد. از این افراد بپرسید که روزه داران چگونه‌اند. من دوستان زیادی دارم که برای همدلی دست به روزه داری می‌زنند، شاید آنها تمام روز را به روزه داری نپردازند اما همین گام کوچک نیز برای ایجاد حس نوع دوستی کافی است.

امسال رمضان سخت‌تری نسبت به سال‌های پیش خواهد بود چرا که این ماه با روزهای طولانی تابستان همزمان شده است. برنامه روزانه من در هر روز رمضان پر است؛ ما رفراندوم اتحادیه اروپا را در پیش داریم و ممکن است بسیاری از روزها در حالی که در یک مراسم سخنرانی می‌کنم، مجبور شوم با یک لیوان آب روزه خود را بگشایم. مساله این است که شما نمی‌خواهید روزه، سبک زندگی شما را تغییر دهد چرا که جدای از هر چیزی این مساله با هدف و الگوی رفتاری روزه داری در تضاد است.

براساس تحقیقات انجام شده مسلمانان انگلیس خیّرترین گروه در این کشور هستند و من معتقدم بخش اعظمی از نتایج این تحقیقات به ماه رمضان بر می‌گردد؛ زیرا رمضان ماه فداکاری، اندیشه و فروتنی است.

امروزه ما بیش از پیش نیازمند این حس همدلی و ایثار هستیم چرا که در همین لندن به عنوان پنجمین شهر ثروتند جهان، صد هزار نفر برای تأمین مواد غذایی خود نیازمند بنگاههای خیریه هستند.

بله، ما متنوع‌ترین شهر جهانیم اما مردم ما آنچنان که می‌توانند با هم ترکیب نشده‌اند. من می‌خواهم شرایطی را فراهم کنم که به موجب آن مردم احساس تعلق بیشتری به یکدیگر داشته باشند.

 

نظر شما