بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی روسی "راشیا تودی" دیدگاه‌های خود در مورد درگیری داخلی کشورش، بحران پناهجویان، روابط با کشورهای دیگر از جمله ایران و راه‌ حل این بحران بیان کرده و از حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران سخن گفته است.

به گزارش یورونیوز در ابتدای این مصاحبه، رئیس جمهوری سوریه یادآور شده که از زمان آغاز بحران سیاسی و درگیری نظامی در آن کشور، تلاش‌هایی برای حل این بحران از راه‌های سیاسی صورت گرفته که به نتیجه نرسیده است. وی گفت که در این مدت، دولت او در نشست‌هایی با "احزاب مختلف" شرکت داشته و به خصوص از جلساتی با میزبانی روسیه موسوم به اجلاس‌های "مسکو-١ و مسکو-٢" نام برده و گفته است که در انتظار برگزاری اجلاس مسکو-٣ استبشار اسد در عین حال تاکید کرده است که حل بحران داخلی سوریه به تلاش بیشتری نیاز دارد و نباید انتظار نداشت بتوان آن را در یک یا دو نشست حل و فصل کرد.

از رئیس جمهوری سوریه در مورد موج پناهجویان که اخیرا راهی کشورهای اروپایی شده‌اند سئوال شد. بشار اسد کشورهای غربی را به بهره‌برداری تبلیغاتی از این وضعیت متهم کرده و گفته است که آنها این نظر را مطرح کرده‌اند که پناهجویان برای فرار از حملات ارتش سوریه از کشورشان گریخته‌اند. آقای اسد گفت: کشورهای غربی "با یک چشم برای پناهجویان اشک می‌ریزند و با چشم دیگر آنها را هدف مسلسل قرار می‌دهند."

به گفته او، پناهجویان سوری به خاطر حملات شبه‌نظامیان مخالف حکومت، از کشور خود گریخته‌اند و کشورهای غربی را متهم کرد که با حمایت از مخالفان حکومت سوریه، چنین وضعیتی را ایجاد کرده‌اند. وی گفت که اگر اروپا نگران وضعیت پناهجویان است، باید از حمایت از تروریست‌ها دست برداردبشار اسد تمایز غرب بین گروه‌هایی مانند جبهه نصرت و داعش از یک طرف و سایر گروه‌های مخالف حکومت خود را مردود دانست و گفت که همه آنها علیه مردم سوریه اقدام می‌کنند و سازمان‌های تروریستی هستند.

از رئیس جمهوری سوریه در مورد "طرح ایران" برای حل بحران این کشور سئوال شدوی گفت که در حال حاضر، ایرانیان طرحی در این زمینه ارائه نداده‌اند اما افزود: "نظرات یا اصولی برای یک طرح ابتکاری از سوی ایران وجود دارد که عمدتا مبتنی بر رعایت حق حاکمیت دولت سوریه، احترام به تصمیم مردم سوریه و مبارزه با تروریسم است." وی افزود که روابط سوریه و ایران سه دهه و نیم سابقه دارد و "اتحادی متکی بر میزان قابل توجهی اعتماد متقابل است."

در مورد کمک ایران به سوریه، بشار اسد گفت که دولت ایران "از نظر سیاسی، اقتصادی، و نظامی از دولت سوریه حمایت می‌کند" و توضیح داد: "وقتی می‌گویم از لحاظ نظامی، بر خلاف ادعای رسانه‌های غربی، منظور این نیست که ایران ارتش یا نیروی مسلح به سوریه اعزام کرده است، این واقعیت ندارد بلکه ایران تجهیزات نظامی می‌فرستد و البته تبادل کارشناسان نظامی بین دو کشور صورت می‌گیرد." او گفت که همیشه این چنین بوده و افزود: "طبیعی است که وقتی یکی از دو کشور در وضعیت جنگی قرار می‌گیرد، این نوع همکاری بیشتر شود. بله، حمایت ایران برای پایداری سوریه در این شرایط دشوار حیاتی بوده است."

در مورد رابطه سوریه با مصر، رئیس جمهوری سوریه گفت که محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر، "عضو سازمان تروریستی اخوان المسلمین" بود و با سقوط او، "به تدریج، مردم مصر به موضع دولت سوریه نزدیک می‌شوند." رئیس جمهوری سوریه در مورد عملیات تروریستی اخیر در ترکیه گفت : "اینکه می‌گویند مرز ترکیه و سوریه باید عاری از تروریسم باشد، به این معنی آن است که در سایر مناطق، تروریسم مجاز باشد و این غیرقابل قبول است." وی گفت که تروریسم باید در همه جا ریشه کن شود و افزود : "ما طی سه دهه گذشته خواستار ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم بوده‌ایم."

بشار اسد دولت ترکیه و کشورهای غربی را به همکاری با گروه‌های جبهه نصرت و داعش متهم کرد و گفت که اگر آنان بخواهند، می‌توانند این گروه‌ها را از میان بردارند.

در مورد همکاری سوریه با کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم، بشار اسد گفت که دولت او آماده همکاری با "کشورهای دوست، به ویژه ایران و روسیه" است و افزود که در حال حاضر، همکاری‌هایی با دولت عراق در جریان است زیرا هر دو کشور با نوع یکسانی از تروریسم دست به گریبان هستند. او گفت که کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی و کشورهای غربی مانند فرانسه و آمریکا که "به تروریست‌ها پناه می دهند" نمی‌توانند علیه تروریسم مبارزه کنند.

نظر شما