درگیری پلیس با مسلمانان در کشمیر تحت حاکمیت هند همچنان ادامه دارد، نزاعی که تاکنون 45 کشته و سه هزار زخمی به جای گذاشته است.

اکنون در هشتمین روز از آغاز درگیری ها، نیروهای پلیس این بار با هدف محدود نمودن اطلاع رسانی، به چاپخانه ها و دفاتر روزنامه های اصلی منطقه هجوم بردند و اقدام به جمع آوری روزنامه ها و دستگیری افراد کردند. ممنوعیت رفت و آمد برای هشتمین روز متوالی در شهرهای سرینگر، پولواما، انانتیگ، شوپیان، کوپوارا و کولگام تمدید شد. پیش از این نیز اینترنت، شبکه های موبایل و برنامه های تلویزیون توسط نیروهای امنیتی قطع شده بود.

ناآرامی ها در کشمیر پس از آن آغاز شد که «برهان وانی» فرمانده 22 ساله حزب مجاهدین توسط پلیس به ضرب گلوله کشته شد. بدنبال انتشار این خبر مردم به ایست های پلیس یورش برده، خودروهای آنان را به آتش کشیدند؛ ولی استفاده پلیس از گلوله های ساچمه ای، شمار کسانی که از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده و نابینا شده اند را افزایش داده است.

حال دولت با کنترل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می کوشد جلوی خبررسانی و انتشار گزارش های دقیق از صحنه درگیری ها را بگیرد؛ امری که موجب شده است تا کشتار و ظلم به مسلمانان کشمیر بیش از پیش در میان هیاهوی خبری نیس و ترکیه در محاق قرار گیرد.

*ابنا

نظر شما