انتشار اخبار دیدارهای مکرر مقامات عربستان و اسرائیل دیگر شگفت آور و غیر منتظره نیست و مدتهاست که تلاش برای عادی سازی رابطه بین دو کشور، بر همگان آشکار شده است.

ایجاد کانال های ارتباطی و ارسال پیام های دوستی بین دو کشور، پس از برجام رو به فزونی نهاد؛ چرا که اکنون با دشمنی مشترک به نام ایران روبرو بودند؛ پس بنا بر قاعده «دشمنِ دشمن من، دوست من است» مسأله فلسطین را به دست فراموشی سپردند و برای تضعیف ایران با یکدیگر متحد شدند.

به نوشته اکونومیست: «اشتیاق باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای کنار کشیدن آمریکا از خاورمیانه و تعاملش با ایران در توافق هسته ای؛ زنگ خطر را برای اسرائیل و اعراب به صدا درآورد. هر دو ترسشان از این بابت است که ایران در توافق تقلب کند و از مزایای اقتصادی که این توافق برای آن ارزانی خواهد داشت، نهایت بهره را ببرد و نیروهای خود را در عراق و سوریه و یمن تقویت کند. بر همین اساس؛ اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج ( فارس) در سکوت کامل شروع کردند با اسرائیل همکاری امنیتی برقرار سازند» .

تسیپی لیونی وزیر خارجه اسبق اسرائیل در ماه ژانویه اعلام کرد: ما ( اعراب و اسرائیل ) درک یکسانی از منطقه داریم.

طبق اعلان مقامات رژیم صهیونیستی؛ همکاری اسرائیل با مصر و اردن که اسرائیل با آنها پیمان صلح دارد؛ رو به بهبود رفته است. در ماه آوریل قائم مقام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی از سطح بی سابقه ای از تبادل اطلاعات میان اسرائیل با این دو کشور سخن گفت

در خصوص عربستان نیز پس از ملاقات های چندین باره که تاکنون بین مقامات دو کشور انجام شده، حال شبکه خبری المیادین به نقل از رادیو اسرائیل گزارش می دهد: عیساوی فریج عضو کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرده که مقدمات دیدار شماری از نمایندگان کنست از ریاض در حال آماده سازی است.

به گفته این عضو کنست: هیات سعودی که هفته گذشته به تل آویو سفر کرده بود با نمایندگان کنست ملاقات کرده و نسبت به دیدار این نمایندگان از ریاض ابراز تمایل کرده است.

لیونی از اعضای کنست نیز گفت که کشورهای عربی منطقه برای مواجهه با محور ایران- حزب الله سعی در رابطه با اسرائیل دارند.

روزنامه عبری هاآرتص چند روز پیش، از دیدار یک هیات سعودی از جمله انور عشقی ژنرال سابق سعودی از تل آویو خبر داد. این روزنامه اعلام کرد که انور عشق ژنرال سعودی با مقام های رسمی اسراییل ملاقات کرده است.
در سال های اخیر بسیاری از مقامات سعودی و اسرائیل با یکدیگر به طور سری و یا علنی ملاقات کرده اند که از جمله آنها ملاقات علنی شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه امنیتی سعودی با «موشه یعلون» وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی در ماه فوریه گذشته است.
این شاهزاده سعودی در ماه مه گذشته نیز با ژنرال «یعقوب عمیدرو» مشاور سابق امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل در یک موسسه مطالعاتی در واشنگتن ملاقات کرده است.

*ایرنا

نظر شما