به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حسن روحانی در سخنرانی کوتاه و اولیه خود در سازمان ملل که با محوریت بررسی اهداف توسعه پایدار اقتصادی بود٬ با اشاره نیاز دنیا به توسعه پایدار٬ گفت: مهم‌ترین هدف توسعه پایدار٬ ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی در جهان است.

رییس دستگاه اجرایی کشورمان ابراز داشت: مشکلات محیط زیست، به ما انسان‌های کره زمین آموخته است که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و بدانیم که هر آنچه دیگران انجام می‌دهند، بر سرنوشت ما نیز مؤثر است و نمی‌توان صرف‌نظر از این‌که دیگران چگونه زندگی می‌کنند، به امنیت و آسایش خود دل بست. 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همانطور که در اجلاس سران تغییرات آب و هوا گفتم، منطقه غرب آسیا تنها با شرایط اقلیمی گرم‌تر و چالش‌های خشکسالی ممتد و گسترده مواجه نیست، بلکه با فاجعه تروریسم و خشونت افراطی نیز دست به گریبان است. به عبارتی، خشونت علیه طبیعت و انسان‌ها، دو فاجعه بزرگ منطقه غرب آسیاست.  

وی افزود: گروه‌های تروریستی اهداف توسعه پایدار را زیر پا می‌گذارند و تداوم این وضعیت به فقر و تخریب بیشتر محیط‌زیست می‌انجامد. تروریسم و خشونت ضمن خسارت آشکار به محیط زیست، توسعه پایدار را از دستور کار کشور‌ها خارج کرده و منابع کشور‌ها را صرف مبارزه با ناامنی می‌کند.

رییس جمهور اضافه کرد: افزایش آشکار حساسیت‌های زیست محیطی در میان اقشار مختلف مردم کشورم، وارد کردن آموزش‌های محیط زیستی به برنامه‌های درسی مدارس، بازنگری جدی در سیاست‌های سدسازی، احیای تالاب‌های در خطر و همچنین تلاش شبانه روزی برای احیای دریاچه‌های در خطر نابودی تنها بخش کوچکی از التزام این دولت به اهداف توسعه پایدار است.

روحانی در ادامه افزود: فرآیند طی شده در دو سال گذشته و اصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ شرایط مساعدی برای ادامه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه محیط‌زیست فراهم آورده است.

رییس دولت یازدهم یادآور شد: ما مشتاقیم از طریق دیپلماسی فعال محیط‌زیستی با همسایگان خود در زمینه توسعه پایدار منطقه‌ای همکاری کنیم و در سایه روابط سازنده با دیگر کشور‌ها و همکاری فناورانه انتقال دانش و مشارکت در فعالیت‌های علمی مشترک سهم خود را در ساختن جهانی پایدار‌تر و مصون‌تر از تهدیدهای محیط‌زیستی ایفا نماییم.

نظر شما