مرکز جهانی «آدم» در دفاع از حقوق و آزادیهای مدنی، حکومت عربستان سعودی را مسوول کشته شدن صدها تن از حجاج در فریضه حج ابراهیمی اعلام کرد.

در بیانیه ای که این مرکز صادر نموده، امده است: « همانا مسوولیت کیفری و مدنیِ حوادث غم انگیزی که در جریان مراسم حج امسال رخ داد، بر عهده حکومت عربستان سعودی است.»

این بیانیه می افزاید: «حکومت عربستان در انجام وظایف خود همچون سازماندهی، ایجاد امنیت و مهیا ساختن مکانهای اسایش برای حجاج کوتاهی کرده و در عوض به وسیله گروهی که انها را هیات امر به معروف و نهی از منکر می نامد در اعمال عبادیِ حجاج دخالت کرده و بر انها سخت می گیرد.»

مرکز جهانیِ آدم توضیح می دهد: «حکومت عربستان بین ماهیت سیاسی حجاج و اهداف عبادی انها فرقی نمی گذارد و همین امر، سبب نقض آشکار حقوق فردی و آزادی عبادیِ انها می شود. درحالیکه مردمی که از کشورهای مختلف به آن سرزمین امده اند، سیاست دولتشان را نمایندگی نمی کنند؛ بلکه تنها نماینده ی خودشان هستند و هدفی جز انجام مناسک عبادی ندارند.»

این مرکز از سازمانهای جهانی می خواهد برای اگاه شدن از عوامل این حادثه که سبب کشته و زخمی شدن صدها تن گشته است، کوشش کنند و نتایج این تحقیق را اعلام نمایند. همچنین از دولت عربستان می خواهد اقدامات لازم برای انتقال اجساد به کشورهایشان را تسریع کند و سرنوشت مفقودین را روشن نماید.


http://ademrights.org
[email protected]
https://twitter.com/ademrights

 

 

 

نظر شما