twitter share facebook share ۱۳۹۷ اسفند ۰۱ 1124

نویسنده‌ی عراقی، حسین علی عبید، که قریب به پانزده سال است که هر روز در سایت مرکز مطالعات راهبردی نبأ اثری از وی منتشر می‌شود، موفق به کسب جایزه‌ی رتبه‌ی اول برای نگارش داستان کوتاه گردید. اثری که به قلم و خامه‌ی وی نگاریده شده است، در میان 266 داستان از 26 کشور جهان، در نوزدهمین دوره‌ی «جایزه‌ی الطیب صالح[1]» در سال 2018 که نتایج آن در 13 فوریه اعلام شده است، حائز رتبه‌ی نخست گردید.

به همین مناسبت، شیخ مرتضی معاش، سرپرست بنیاد علمی فرهنگی النبأ، از جناب علی حسین عبید به خاطر کسب رتبه‌ی اول «جایزه‌‌ی بین‌المللی الطیب صالح» برای خلاقیت ادبی، تجلیل به عمل آورده و با تأکید بر این که پیروزی وی، افتخاری برای بنیاد علمی فرهنگی النبأ، شهر کربلا و عراق و تمام روشنفکران خلاق و وفادار است، به وی تبریک گفت. شیخ مرتضی معاش وی را به دلیل سخت‌کوشی، وظیفه‌شناسی و خلاقیت چشمگیرش سزاوار این جایزه دانست و برای او آرزوی توفیق روزافزون نمود.

نیل به این پیروزی توسط یک شهروند عراقی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشته است. از جمله، آژانس خبری رویترز، که این موضوع را بدین صورت عنوان کرد: «نویسندگان عراقی در دهمین سالگرد رحلت دوست خوب‌شان، نویسنده‌ی بزرگ معاصر طیب صالح، برندگان نهمین دوره‌ی جایزه‌ی بین‌المللی الطیب صالح شدند[2].»

علی حسین عبید از سال 2005 تاکنون در بنیاد علمی فرهنگی النبأ به نگارش متون فرهنگی و ادبی مشغول بوده است. وی در طی سال‌های 2005-2007 نیز سمت مدیریت هیئت تحریریه‌ی سایت علمی فرهنگی نبأ را برعهده داشته است و با آموزه‌های خویش، ده‌ها نویسنده به جامعه‌ی نویسندگان ادبیات و داستان تقدیم کرده است.

..............................

[1] جایزه الطیب صالح بخاطر نوآوری در نوشتن در زمینه رمان، داستان کوتاه. ارزش جایزه: ۲۰۰ هزار دلار آمریکایی یک جایزه بین‌المللی است. در فوریه ۲۰۱۱، جایزه بین‌المللی الطیب صالح برای خلاقیت ادبی به رسمیت شناخته شده‌است.
[2]  در این جشنواره، برگزیده اول بخش داستان کوتاه: اثر «زبان زمین» نوشته‌ی علی حسین عبید ، برگزیده اول بخش رمان:  اثر «خنده کوکوبارا» نوشته حسن النواب و برگزیده سوم در بخش مطالعات نقدی(تاثیرات جهانی شدن در نوشتار خلاقانه): اثر «استراتژی جهان سازی فرهنگی:پراکندگی معنا و شکست شیوه ادبی» نوشته محمد صابر عبید، همگی از کشور عراق بودند.

نظر شما