twitter share facebook share ۱۳۹۷ اسفند ۲۶ 1446

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند، این حادثه را یک حمله‌ی تروریستی از پیش برنامه‌ریزی شده خوانده و این روز را یکی از سیاه‌ترین روزها در کشورش اعلام کرده است.

فیلم ویدئویی صحنه‌های خشونت‌بار این حمله‌ی تروریستی که شمار زیادی از قربانیان آن را کودکان و نوجوانان از ملیت‌های مختلف تشکیل می‌دادند، به صورت زنده، توسط فرد مهاجم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما فیس‌بوک این ویدئو را حذف کرد. این فیلم چند دقیقه‌ای، با حرکت فردی که در حال سوت‌زدن، به سمت مسجدی در حال حرکت است، آغاز می‌شود. ناگهان جلوی درب مسجد، مسلسلی که نام «ابا اوکرلوند» بر روی آن حکاکی شده، را در‌آورده و شروع به شلیک می‌کند و سپس فیلم، با تصاویر آن فجایع خونین، پایان می‌یابد.

در پی این حادثه، پلیس نیوزلند، سه مرد و یک زن را که در خودروهایشان وسایل انفجاری دست‌ساز کشف شد، به ظن ارتباط با این حمله‌، بازداشت کرد. یکی از افراد بازداشت شده، فردی 28 ساله به نام برنتون تارانت است که تبعه‌ی استرالیاست. وی که اظهار داشته است: «من هیچ مشکلی با مسلمانان یا سایرین، مادامی که در کشور خودشان باشند، ندارم.»، همزمان با افشای هویتش، محتویات یک مانیفست 74 صفحه‌ای، تحت عنوان «جایگزینی بزرگ» را که قبل از انجام عملیات تروریستی منتشر کرده بود، علنی ساخت. از مانیفست وی به روشنی برمی‌آید که انگیزه‌ی وی از چنین عملیات وحشیانه‌ای، همچون سایر عملیات‌های تروریستی، از ریشه‌های ژرف ایدئولوژیک نشأت می‌گیرد. در مانیفست وی به این خطر، به عنوان یک تهدید بزرگ اشاره شده است که «مردم اروپا در حال جایگزین شدن با دیگران هستند.». وی در مانیفست خود، انگیزه‌اش از این حمله‌ی تروریستی را «انتقام از حمله‌ی تروریستی استکهلم در سال  2017 که ابا اوکرلوند 11 ساله، خردسال‌ترین قربانی آن بوده است»، خوانده است[1]. وی در جای دیگر، انگیزه‌ی خود از این حمله‌ی تروریستی خونبار را آن‌گونه که در مانیفست خود نوشته است، گرفتن انتقام خون همه‌ی اروپایی‌هایی که در طی سال‌های اخیر در حملات اسلام‌گرایان کشته شده‌اند» عنوان کرده است. به اعتقاد او، محیط زیست از جمعیت پر شده و اروپائیان از معدود مردمی هستند که جهان را مملو از جمعیت نمی‌کنند، ولی غاصبین، جمعیت را به انفجار می‌کشند. پس می‌بایست غاصبین را کشت، جمعیت را کم کرد و محیط زیست را نجات بخشید. وی همچنین در این مانیفست، به ابراز تنفر از سیاستمدارانی همچون امانوئل مکرون[2] و آنگلا مرکل[3] به دلیل سیاست‌های جهان‌وطنی و گلوبالیسم و غیرنژادپرستانه‌شان، پرداخته است.

اما با وجودی که مقامات و مردم کشورهای مختلف این عملیات تروریستی را به بیان‌های گوناگون محکوم ساخته و با خانواده‌های قربانیان این فاجعه‌ی غم‌انگیز، ابراز همدردی نمودند، واکنش ظالمانه‌ی فریزر آنینگ، سناتور استرالیایی نیز به حمله تروریستی نیوزیلند با این بیان که «علت حمله‌ی نیوزلند، مهاجرت مسلمانانِ دیوانه است! معمولاً مسلمانان خودشان مجرم هستند؛ اسلام مانند ادیان دیگر نیست و هم‌ردیف فاشیسم است! در سراسر جهان، مسلمانان به اسم اعتقاداتشان مردم را می‌کشند.»، این نگرش را به ذهن مترتب می‌سازد که چنین ایدئولوژ‌ی‌هایی تنها خاص مهاجمان تروریست نیست. باوری که این حدیث حضرت سیدالشهدا را در گوش آدمی طنین‌انداز می‌کند که «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.» یا جمله‌ی گاندی که چه نیکو می‌گفت: «اگر جرأت حرف حق را نداری، لااقل برای کسانی که حرف ناحق می‌زنند، دست نزن...».

آنچه مسلم است این است که گویا به تعبیر کمال فاروقیری، مؤسس هیأت «تمام مسلمانان هندوستان[4]»،  «ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه‌ی مذاهب باید بسیار نگران باشند.» ویروسی که به خاطر رفتارهای خشن و مخرب گروه‌ها و احزاب اسلام‌نمایی نظیر داعش، به وجود آمده و موجب اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در جهان گردیده است. بی‌خبر از آن که چه‌ فاصله‌هاست میان اسلام داعش با اسلام ناب محمدی که مجری به تمام معنا و یگانه‌ی حقوق بشر، از همه‌ی نژادها و فرقه‌ها و مذاهب است. چه بسا بر همه‌ی مبلغین و بلکه همه‌ی مسلمانان، شایسته و بایسته است تا به قدر توان در اعمال و رفتار خویش، بکوشند تا اسلام ناب محمدی را به مردم سراسر جهان بشناسانند.‌

 

 


[1]  خانواده‌ی ابا کرلوند، از این عمل برنتون تارانت، ابراز نارضایتی کرده و آن را سوء استفاده از نام ابا خوانده‌اند.

[2] جوان‌ترین رییس جمهور فرانسه؛ برخلاف بسیاری از سیاستمداران از جمله نخست‌وزیر سابق مانوئل والس، مکرون از سیاست درهای باز در قبال مهاجرین و پناهندگان همانند آنچه آنگلا مرکل در آلمان پی گرفته حمایت می‌کند.

[3]  قدرتمندترین زن جهان و صدر اعظم آلمان؛

[4] یک نهاد غیردولتی از نخبگان

نظر شما