twitter share facebook share ۱۳۹۸ اردیبهشت ۰۱ 1120

به گفته پلیس تاکنون 8 حمله اتفاق افتاده، که برخی از آنها انتحاری بوده است. در موج نخست حملات، سه کلیسا و سه هتل مجلل در کلمبو پایتخت سریلانکا همزمان هدف حمله قرار گرفت و پس از آن نیز دو انفجار دیگر در مناطقی نزدیک پایتخت روی داد.

رئیس پلیس سریلانکا ده روز پیش درباره احتمال حملات انتحاری به کلیساها و دفتر نمایندگی عالی هند در سریلانکا هشدار داده بود و گفته بود که این حملات ممکن است از سوی یک گروه تندروی اسلام‌گرا انجام شود. او منبع اطلاعات خود را نهادهای امنیتی خارجی اعلام کرده بود.

گروه مورد اشاره رئیس پلیس سریلانکا، یک گروه موسوم به جماعت توحید تامیل نادو (Tamil Nadu Thowheed Jamath) است که در سال 2004 در تامیل نادوی هند پایه‌گذاری شد. این گروه مدعی است که اسلام حقیقی را به مسلمانان و غیرمسلمانان معرفی می‌کند. این گروه سال گذشته برای تخریب مجسمه‌های بودایی در سریلانکا مسئول شناخته شد. البته هنوز ارتباط حملات امروز با این گروه روشن نیست.

همزمان جامعه بین الملل این حملات را محکوم کرد و شورای مسلمانان سریلانکا نیز با صدور بیانیه ای این حملات را کار تندروانی دانست که در پی ایجاد شکاف میان قومیت های سریلانکا هستند

دولت سریلانکا اعلام کرد که انفجارهای زنجیره‌ای عید پاک به تلافی حملات ماه گذشته علیه مسلمانان در شهر کرایست چرچ نیوزیلند انجام شده است و یک مقام رسمی دولت سریلانکا نیز در گفتگو با رویترز دو گروه «جماعت ملی توحید» و «جی ام آی» را مسئول حملات خواند. گرچه داعش ادعا کرد که مسئولیت این حملات با این گروه است.

از زمان خاتمه شورش جدایی طلبان مسلح موسوم به ببرهای تامیل در سال 2009 تاکنون، سریلانکا چنین حادثه ای را با این حجم از تلفات به خود ندیده بود. البته خشونت های مذهبی در کشور به شکل مداوم وجود داشت، به طوریکه دولت مجبور شد سال گذشته در سریلانکا وضعیت اضطراری اعلام کند؛ اما بیشتر، این اکثریت بودایی بودند که مساجد و املاک مسلمانان را مورد حمله قرار می دادند. پیشتر نیز اقلیت ببرهای تامیل برای استقلال خود سلاح بدست گرفتند و در طی جنگ هایی که 26 سال به طول انجامید 70 تا 80 هزار نفر کشته شدند.

همچنین به گفته ائتلاف ملی انجیلی مسیحی سریلانکا که بیش از 200 کلیسا و سایر سازمان‌های مسیحی این کشور را نمایندگی می‌کند، سال گذشته 86 مورد تبعیض، تهدید و خشونت تأییدشده علیه مسیحیان در سریلانکا گزارش شده و بسیاری از این موارد مربوط به مزاحمت‌هایی است که راهبان بودایی برای انجام مراسم در کلیساها ایجاد می‌کنند.

گفته می شود از آنجا که مسیحیان موافق تحقیقات خارجی در مورد جنایات ارتش علیه تامیل‌ها بوده‌اند، کینه‌ای تاریخی از آنها در میان برخی مردم وجود دارد

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گزارش سال 2018 خود درباره وضعیت حقوق بشر در سریلانکا اعلام کرده بود برخی گروه‌های مسیحی و کلیساها از سوی دولت برای پایان دادن به اجرای مناسک خود تحت فشار‌اند.

طبق این گزارش، راهبان بودایی همواره سعی در تعطیلی اماکن دینی مسیحیان و مسلمانان داشته‌اند.

سریلانکا 21 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد 70 درصد بودایی هستند که بر اساس قانون نسبت به سایر شهروندان از امتیازات خاصی برخوردارند، 13 درصد هندو و 10 درصد مسلمان هستند و حدود یک و نیم میلیون مسیحی نیز در آنجا زندگی می کنند.

مراسم عید پاک که حملات حین برگزاری آن روی داد، یکی از اصلی‌ترین اعیاد مذهبی مسیحیان جهان است.

نظر شما